Tuesday 5 June 2012

bab 2


BAB 2

“Maksu Dani. Dani Maksu… Dina nak ikut mereka.” rayuku dengan esakan masih bersisa. Badanku cukup lemah untuk berdiri. Maksu menghampiri cuba membantuku.
“Sabar Dina. Sabar! Insya Allah Dani selamat.” pujuk Maksu memapahku untuk berdiri.
“Jom Dina !Abang hantarkan.” Faiz bersuara tiba-tiba.  Baginya tidak sanggup untuk melihat setiap titisan air mata yang jatuh di jubir mata adik sepupunya itu. Walaupun mereka sepupu itu tidak dapat menghalangnya daripada menyintai gadis yang bernama IrDina Awfa itu secara diam.
“Pergilah sayang, Maksu dan Paksu akan uruskan segala urusan disini.” Ujar Paksu sambil menyapu sisa air mataku.

Aku dan abang Faiz tiba di perkarangan  hospital PPUM selepas 10 minit perjalanan. Ketika aku mahu menghampiri keluarga Dani. Aku lihat ibu Dani tergesa-gesa meluru ke arahku dengan muka yang agak bengis.
“Tak guna punya perempuan. Di sebabkan kau lah, anak aku mati. Kau tahu tak ,hah!” Jergah  ibu Dani sambil memukul tubuhku dengan handbagnya.
“ Apa? Dani… Dani dah tak de ke?” ujar ku perlahan dengan air mata merembes keluar. Aku hampir pitam tetapi abang Faiz sempat memaut tubuhku.
“ Kau sukalah kan? Kau memang dah rancang awal-awal kan, supaya  anak aku yang sakit tu kahwin dengan kau cepat-cepat. Dapatlah kau bolot semua harta benda anak aku , kan?  Dasar perempuan tak tahu malu?” herdik ibu Dani berbaur hinaan .
Aku tidak berganjak dari situ. Aku rela dipukul dan di hina. Demi Allah aku tak tahu siapa keluarga Dani sebenarnya.  Dia tak pernah menceritakan perihal keluarganya padaku.
“Dani jangan tinggalkan Dina, Dani.” Rintihku di dalam hati.
“Puan tolong hormat sikit. Di sini hospital bukannya rumah Puan, yang boleh sesuka hati mengutuk adik sepupu saya. Puan sepatutnya bersyukur sebab dia masih sudi untuk kahwin dengan anak Puan yang dah nak mati itu.” bentak  Faiz dengan kasar  benar-benar berang dek kerana tak tahan bila melihat Dina dikasari.
Dany yang bersabar dari tapi terus naik angin dan memandang dengan penuh perasaan amarah ke arah Faiz bila nama adiknya disebut.
“Encik tolong, arwah adik saya baru je pergi. Tolong jangan kaitkan dia dalam hal ini.” Dany cuba berlembut walaupun ada getar dalam bicaranya.
“Mak kau ni. Tak reti nak hormat orang langsung!!. Dina! Kan abang pernah bagi amaran pada Dina. Kalau nak kahwin cari yang setaraf dengan kita. Kalau tak jadi macam nilah!!” Lantang sekali suara abang Faiz sambil menakutkan semua orang yang berada di situ.
Aku tidak mampu berkata apa. Aku pun tak tahu samada aku perlu bersedih atau marah pada Dani. Selama 2 tahun kami bercinta. Sepanjang kami berhubungan dia sentiasa berlagak macam orang kebiasaan macam kami. Kalau aku tahu keluarga dia orang berada, pasti ku tutup pintu hatiku ketat-ketat buatnya. Tapi hal ini sudah pun berlaku. Aku tak boleh tarik balik pintu hatiku yang dipenuhi dengan cinta Dani.
“Hey mulut kau jaga sikit. Dasar orang kampung tak beradab. Sedarlah diri sikit. Kalau tak kerana Dani tu anak aku. Tak mahunya aku kahwinkan dia dengan kau.” Sekali lagi ibu Dani mengherdik aku dan abang Faiz.
“Mamy sudah lah Dani baru je pergi. Sabarlah mamy.” Dany cuba memujuk Mamy yang semakin menggila.
“Mamy tak nak tengok perempuan ada di sini, juga pada hari  pengebumian Dani dan buat selama-lamanya. Mamy nak kau halau dia sekarang, Dany!” laung ibu Dani sambil menunding lurus jari telunjuknya tepat ke wajahku.
Dany mengeluh kasar sambil menguak sedikit rambutnya ke belakang sebelum menghampiri isterinya itu.
“Kau baliklah dulu. Kalau kau terus di sini, roh Dani pasti terseksa.”
“Tolonglah, saya merayu . Saya mahu tatap wajah Dani buat kali terakhir.” rayuku sambil merenung anak mata Dany untuk menagih simpati padanya. Rayuanku tidak dipedulikannya.
“Aku kata balik. Baliklah! Kau nak tengok mamy aku mengamuk lagi ke!!.” Jergahan dari Dany secara tiba-tiba mengejutkan ku dan tangisan ku semakin laju.
“ Dina dah lah. Baik kita balik. Tak guna merayu dekat keluarga macam ni. Tak pernah nak hormat maruah kita. Jom!!”
 Abang Faiz memcengkam kuat  lenganku lalu mengheret aku keluar dari ruangan bilik pembedahan itu. Pandangku masih menatap Dany yang sedang memandangku tajam.

Seminggu selepas kejadian itu, aku asyik mengurungkan diri dalam bilik tanpa makan dan minum. Malam dan siang bagiku sama sahaja. Hidupku seperti tidak bermakna tanpa Dani disisiku. 
“Macamana harus ku lalui liku-liku kehidupanku selepas ini.” Aku mengeluh sendiri.
“Dina!Dina ,bukalah pintu ni sayang,dah seminggu Dina macam ni. Tak baik nak. Yang dah pergi tetap akan pergi nak. Kita yang masih hidup ni mesti teruskan sayang , bukak lah.”
 Suara Maksu kedengaran dari luar kamar cuba memujuk aku. Aku memekakkan telinga.
“Dina! Bukan pintu ni sekarang! Sebelum abang pecahkan!”
Aku terdengar suara abang Faiz memekik tiba-tiba membuatkan aku terkedu sendiri.
“Abang dah tak boleh nak sabar dengar sikap Dina macam ni. Dina nak ikut mati sama ke, hah?”
Aku masih terdiam.
“Dina! Cuba Dina fikirkan? Siapa yang besarkan Dina selama ni? Mak dan ayah abang kan??  Dina tak kesian mereka ke? Bukan Dina sorang yang menderita tahu tak? Kami semua pun turut menderita kalau sikap Dina terus macam ni. Kenapa Dina perlu bersedih sangat hah. Abang tak sangka, Dina boleh selemah ini disebabkan seorang lelaki.”
“Iz, jangan macam ni. Bawa bersabar Iz.”
Aku mendengar Maksu cuba memujuk anak sulungnya itu. Hatiku betul-betul tersentuh dengan kata-kata abang Faiz. Aku tahu aku banyak menyusahkan keluarga ini. Di sebabkan kematian kekasih hati aku sanggup lupakan keluarga yang banyak menolong aku. Aku berdoa dalam hati untuk diberikan  kekuatan dalam kesabaran. Dengan keadaan yang masih lemah aku membuka pintu kamar ku. Maksu cepat-cepat menghampiriku lantas memelukku erat.  Pandanganku jatuh pada abang Faiz yang sedang memekup wajahnya ke dinding. Aku terkejut bila melihat seorang yang aku anggap seperti abangku sendiri  turut menangis buat kali pertamanya kerana sikap aku yang bodoh ini.

Sejak itu aku mula bangkit dari kemurungan. Aku tekad mahu berubah tidak mahu bersedih lagi. Cutiku masih berbaki seminggu,untuk menghilangkan rasa bosan aku banyak menghabiskan masaku termenung di buaian halaman rumah. Kenangan bersama arwah masih berlegar segar di benak fikiranku.
“Nah bunga ros?” Hulur Dani tiba-tiba. Membuatkan aku terperanjat.
“Sa...saya.. aaa syemmm!!!!”
“Dina how dare you ,ya? Tahu lah bunga ros ini Dani beli dekat lorong sana, harganya pun tak  mahal. Tak payah nak kutuk bagai” rajuk Dani dengan mulut memuncung.
“Bukan macam tulah . Sebenarnya Dina alah dengan bunga. Sebab tu terbersin. Dani ni sikit-sikit nak merajuk tahu .” bidasku geram.
“La macam tu ke?  Tak tahu pun.” tanya Dani dengan muka tak bersalah langsung.
“Hmm nampak sangat Dani tak peka dengan Dina kan?” soalnya lagi dengan muka dibuat-buat comel.
“Tu lah. Lain kali siasat dulu, sebelum tuduh.” marahku sengaja ingin mendera perasaannya.
Sory, sory. Janji Dani tak nak buat lagi .”ucapya siap berikrar lagi. Melihat telatahnya. Kami ketawa bersama-sama.
“Dina nampak susut lah. Dah tak cantik lagi.”
Sapaan dari abang Faiz, memoriku bersama Dani terus pergi dibawa angin bayu.
Aku hanya tersenyum kelat padanya. Abang Faiz mengambil tempat dihadapanku. Sambil menayangkan sepingan berisi beberapa potong kek. Abang Faiz sangat mengambil berat terhadap diriku, sampaikan si Dani pun naik cemburu. Abang Faiz ni abang sepupu yang paling aku sayang mana taknya masa aku berusia setahun lagi dia sudah memanjakan aku. Masa tu aku dan dia sahaja ada. Fazlee, Faizal, Fairuz dan Farhan tidak wujud lagi. Sebab itu abang Faiz lebih sayangkan aku berbanding adik-adiknya yang lain tambahan pula aku sorang je perempuan. Lagi naik minyak lah aku.
“Nah abang bawak kek kegemaran Dina. Penat tahu abang pergi beli tadi, semata-mata nak pujuk adik abang ni. Cepat bukak mulut biar abang suapkan.”  Ujar Faiz sambil menyuakan sudu yang berisi secubit kek Cheese Peanut Blueberry kepadaku.
“Abang .. Dina dah besarlah. Malulah.” Pantasku menolak pelawaannya sambil menggeleng kepalaku laju seraya menutup mulutku kemas-kemas.
“Apa yang nak dimalukan. Dari kecil lagi abang yang duk mandi dan suapkan Dina. Sekarang  baru  nak malu dengan abang, ya. Tahu lah orang tu dah kahwin. Ujar abang Faiz  sambil menekan sedikit kata akhirnya itu. Aku tahu dari dulu lagi abang Faiz tak berkenan aku berhubungan dengan Dani.
“Okeylah-okeylah…” Aku cuba untuk memujuknya lalu ku ngangakan sedikit mulutku.
“Nah? Macamana sedap tak Dina?” Tanya Faiz dengan matanya bersinar-sinar.
“Sedap-sedap. Dah lama tak makan kek ni. Lambatlah abang suap. Biar Dina suap sendirilah.”
Aku cuba merampas pingan dari tangannya kerana tak sabar mahu menghabiskan kesemua kek itu. Sedang kami bergelut,  kek yang berada dipingan  itu terkena di mukanya. Aku mengetawakannya. Dia geram bila aku ketawa lantas dia mencalit sedikit kek yang berada di mukanya  itu lalu dilumur ke muka ku.
“Abang!!!! Apa ni?” Pekikku sambil menyapu sisa kek dipipiku.     
Sedang mereka asyik bergurau senda. Ada sekeping hati sedang membara panas.
“Ceh!! baru seminggu Dani pergi, kau mula jumpa pengantinya. Nampak sangat kau tak ikhlas menyintai adik aku. Dani aku akan tolong ajar  kau perempuan ini, untuk hargai cinta kau.” Cemuh Dany lalu membuka pintu keretanya dengan kasar.
“Assalamuaikum!!”
“Waalaikumussalam.”  Salam itu dijawabku serentak dengan abang Faiz.
Aku bagaikan terkaku sendiri bila terlihat seorang lelaki tercegat berdiri di luar pagar rumah yang hampirku lupakan.
“Kenapa dalam tempoh seminggu baru dia datang mencariku. Adakah aku ini isterinya lagi atau tidak?” soalku dalam hati.
“Err abang buat apa ke sini?” tanyaku gugup sebaik sahaja membuka pintu pagar.
“Cepat berkemas , ikut aku balik. Malam ni ada kenduri arwah.” jawab Dany dingin.
Aku terkesima dengan kata-katanya, satu arahan yang wajib ku patuhi. Aku kalih pandanganku pada abang Faiz. Dia hanya mengangguk sahaja. Aku bagaikan mengerti lalu beredar dari situ dan terus masuk ke rumah.
Sebaik sahaja melihat kelibat adik sepupunya masuk ke rumah Faiz menghampiri Dany.
“Hai.. tak kan baru sekarang, teringat nak jemput isteri kot.”  perli Faiz sinis.
Dany hanya memeluk tubuhnya sahaja.
“Aku tak kenal kau, tapi aku memang tak suka dengan kau. Disebabkan kau sudah jadi suami adik sepupu aku. Aku minta sangat jangan lukai hatinya. Hatinya cukup rapuh untuk dilukai. Kalau aku dapat tahu dia menderita disebabkan kau. Aku tak teragak-agak akan tuntut bela.” Marah  Faiz  berbaur ugutan sebelum berlalu dari situ.
“Berani kau ya.? Aku akan pastikan fizikalnya tidak tercedera, tapi aku jamin hatinya lenyai disebabkan kau.!! Laung Dany sambil tersenyum sinis.
Faiz pantas memalingkan tubuhnya menghadap Dany. Sambil memgenggam tangannya dia meluru ke arah Dany. Belum sempat dia berbuat apa-apa. Ibu dan ayahnya berserta Dina muncul.
“Selamat kau kali ni.” Sungut Faiz dalam hati.

“Mak Su, Pak Su Dina pergi dulu ya.” Ujarku selepas menyalami tangan kedua-duanya itu.
“Hati-hati Dina. Ingat pesan Pak Su. Kamu sekarang sudah bersuami, taat perintahnya. Sekarang syurga kamu terletak padanya.”
Pesanan dari paksu ku balas dengan anggukan aku arahkan padanganku ke arah Dany yang sudah berada di keretanya.
“Dina, kalau senang selalu jenguk kami disini ya.” Mak su cuba mengingatiku.
Air mataku merembes keluar dengan laju. Mulai detik dan saat ini kehidupanku bakal berubah.
“Tak payah nak buat drama air mata kat sini lah .”perli Dany sebaik aku masuk ke dalam kereta Audinya.
“Ya Allah, macamana aku mahu menempuhi kehidupan dengan lelaki yang panas baran serta berhati dingin ini.” rintihku.
 Sepanjang perjalanan ke rumahnya kami diam seribu bahasa. Tanpa siaran radio mahu siaran percuma dari kami berdua. Bila tiba di sebuah villa agak besar. Dia mengarahku keluar. Aku keluar dengan langkah perlahan-lahan. Mulutku terlopong kerana terlalu terpegun. Buat kali pertama aku menjejak kaki kerumah besar begini.
“Yang kau tercengap terlopong lagi apa hal? Cepatlah masuk.!!” Arah Dany bengis.
Sergahan dari Dany membuatkan aku mempercepatkan langkah mendekatinya.


p/s
untuk waniey yang sentiasa setia nak baca cerita ini. betul ke tak tak tahu ehehe
salamsayang dari Domi Nisa

No comments: