Saturday 30 August 2014

Simboli Cinta Kita Prolog dan Bab 1

assalamualaikum... lama daku menyepi..menyepi bukan apa..menyepi cari idea untuk siapakan mss yg tergendala..daku bukan seperti penulis yang lain..ligat menaip askara dikeyboard tanpa henti.tapi daku hanya seorang yang biasa2 saja..tak ingin popular dan dikenali sbagai novelis cukup dikenali sebagai seorang hamba yang hina :)..
 jalan cerita untuk novel ini diubah suai semula untuk melengkapkan jalan cerita yang sedia ada...semoga setelah dioleh dan diedit dapat memuaskan semua :)

Prolog  
“Tepi sikit boleh tak? Aku nak lalu!”
Kedebuk! Tak sempat nak buat apa-apa, badan aku dilanggar dari belakang. Kesemua buku  dari pegangan aku terjatuh ke bawah. Ya Allah apa punya oranglah! Tak menyempat langsung. Tahulah ruang kedai ni sempit lagi padat. Jangan nak dirempuh kalau dah tahu orang di hadapan nak lalui. Siap bawa timbunan buku sampai tak nampak jalan!
“Dah tahu diri tu nipis macam lidi, tak payahlah bawa buku banyak sampai menggunung! Orang berjalan pun susah.” Oh Allah! Bukan saja dia berkasar dengan aku malah nak mengejek lagi saiz badan aku dan siap blah lagi. Bukan nak tolong! Hello aku bukan suka-suki nak bawa, tapi ini kerja aku! Ini rasa nak meletup saja. Jantung dan hati dan tersentak habis.
Aku mengecilkan mata. Menatap belakang tubuh seorang lelaki yang baru berlalu pergi itu, “hey, berhenti!” Jerit aku kuat seraya menunding jari telunjuk lurus ke arahnya. Tak tahan lagi rasa marah yang sedang membuak kini. Nasib baik keadaan kedai ini tak de pelanggan kecuali si dia yang kasar itu.
Lelaki itu menoleh sekilas kemudian dia melangkah pergi lagi. Tak sempat aku nak menangkap gambaran raup wajahnya. Hati mengelegak menahan kemarahan. Aku tunduk membuka kasut sebelah. Bangkit semula dan bersiap sedia untuk berperang. Aku mengangkat naik tangan kanan ke atas dan mata mencari sasaran yang tepat. Sasaran dikenalpasti, aku dengan ringan melayangkan kasut dan melemparkan pada si dia. Yeay! Tepat dan mengena. Hebat juga aku ni. Boleh tukar kerja jadi sniper!
“Aduh!” Lelaki itu menggosok belakang kepalanya. Dia kalih pandang dengan mata yang tajam menikam menembusi sampai ke belakang. Aku tayang muka toya. Seram sejuk juga. Buatnya dia baling balik. Mati kena hempuklah aku!
 Tanpa berkata lelaki itu menunduk, mengambil kasut aku dan terus melangkah keluar dari kedai buku ini. Kepalaku senget sebelah. Ingatkan dia nak balas balik tapi sebaliknya. Alahai…
Sesaat kemudian, “Wey, kasut tu!” Jeritku. Tapi lelaki itu dah menjauh pergi. Hmmm… nampak gayanya berkaki ayam jugalah aku balik rumah nanti. Lelaki yang kasar dan berlagak itu pasti aku kenang perbuatannya sampai seumur hidup! Tak cam wajahnya tak mematahkan rasa geram aku pada perbuatan dia itu tadi. Siaplah kau!




Bab 1
 Buku-buku yang tersusun cantik di rak, aku pandang kosong. Hari-hari mengadap timbunan buku. Rasa dah naik berpinar biji mata aku. Mana taknya hampir 5 tahun aku kerja dekat buku ini. Sebuah kedai buku yang tidak besar dan tidak kecil. Terletak di Jalan TAR. Menjual semua jenis buku. Buku untuk budak-budak sekolah, majalah, novel termasuklah buku-buku agama. Di sinilah punca rezeki aku. Di sini jugalah aku banyak  mengenali pelbagai jenis ragam manusia. Walaupun gajinya tak lumayan tapi cukuplah untuk tampung diri sendiri.
Aku hanya sebatang kara di dunia ini. Hidup pun menumpang kasih sayang dengan keluarga pak su dan mak su. Berkongsi kasih dengan lima orang lagi anaknya yang semuanya lelaki. Aku sangat terhutang budi dengan mereka. Walaupun tak mewah, tapi kasih sayang terlebih mewah. Sehingga aku tak pernah merasakan diri ini tidak beribu dan berayah.
“Dina!Dina!” Aku tersedar dari lamunan sebaik Fara, rakan sekerja melaung memanggil nama aku. Aku kalih ke belakang.
“Apa?”
“Tadi kata nak balik kan? Dah lewat ni, pergila balik.”
Aku kerling jam tangan di pergelangan tangan kiri. Jarum sudah menunjukkan hampir pukul enam setengah petang. “Ya Allah!” Aku tepuk dahi sendiri.
“Apa hal pulak ni?” Fara terkejut dengan telatah aku. Aku tayang wajah suci.
“Betul cakap kau. Aku dah terlebih lewat. Balik dulunya. Kejar tren. Heee…”
“Tahu sangat dengan perangai kau tu. Dah pergilah lagipun shift kau dah habis dari pukul 5 lagikan?” Aku senyum manis dan bangkit lalu ke bilik belakang untuk mengemas apa yang patut. Seketika kemudian aku kembali ke hadapan.
“Aku balik dulu ya Fara, nanti bagitahu Kak Am sekali ya,” ujarku kepada Fara sebaik kelibat Kak Am isteri kepada bos aku Encik Khalid tiada di situ.
“Okey, hati-hati balik tu.” Sempat lagi Fara menjerit memberi pesanan.  Aku yang sudah melangkah keluar dari kedai hanya angkat tangan saja tanpa menoleh kepadanya.
Aku mengagau mencari kad touch and go di dalam beg sandar. Dari tadi lagi duk cari tapi tak jumpa-jumpa. “Ish, mana pula pergi kad ni? pagi tadi elok je ada dalam beg. Time kelam-kabut nilah dia nak buat hilangkan diri pula!” ngomelku sendiri. Mata masih menjenguk ke dalam beg dengan kaki melangkah. Tiba-tiba…
“Aduhh!” Aku terlanggar seseorang dari hadapan.
 “Maaf, saya tak sengaja!” Aku tunduk memohon maaf.
“Dina! Dina kan?” Aku terus mendonggak. Dahi sedikit berkerut. Seorang lelaki yang aku langgar tadi menegur. Seolah dia kenal dengan aku.
“Siapa ya?” soalku kembali. Wajah itu gagal untuk aku mengecam di dalam memori otak ketika ini.
“Amboi, mentang-mentang lama tak jumpa! Dah tak kenal dekat aku ya? Akulah Hafis... yang pernah ngorat kau dulu. Tapi tak sempat, kena penampar abang kau. Eh, abang Faiz dekat mana sekarang, dia sihat tak?”
Aku ketuk dagu seketika. Cuba mengecam figure lelaki itu. “Hafis… Hafis... Haa… ingat-ingat. Oit, tetiba tanya pasal abang Faiz ni mesti rapat gila dengan dia kan?” usikku sambil mengerling sekilas pada orang seorang lelaki di sebelah Hafis yang tidak berkelip memandang aku.
“Hahaha… me…mang rapat gilaaa. Penumbuk sulung yang dia kasi dekat aku masih terkesan lagi,tau!” Aku mencemik.
 Hafis memang begini. Tak sah kalau tak kenakan aku setiap kali bersua muka dengannya. Teringat zaman sekolah dia cuba mengorat aku, tak sempat nak mengayat dah kena penumbuk sulung abang Faiz, anak lelaki sulung pak su. Jadi hubungan kami kekal sebagai kawan baik saja.
“Hai, saya Dani. Kawan pada kawan awak ni,” suara lelaki di sebelah Hafis. Aku curi pandang sekilas. Segak dengan kemeja berwarna unggu terang. Kena dengan kulit tubuhnya yang cerah. Orangnya tak besar dan tak kurus. Rambut nampak berikal sedikit. Wajahnya asyik tersengih macam kucing miang  saja.
Tiba-tiba dia menghulurkan tangannya untuk berjabat tangan denganku. Aku hanya menunduk tanda hormat dan tangannya dibiarkan tanpa disambut. Dia seakan menyedari khilafnya terus memohon kemaafan.
“Er… maaf,” pintanya sambil menggaru belakang kepalanya. Aku senyum herot sekilas sebelum beralih pada Hafis.
“Kau sekarang kerja dekat mana?” soalku pada Hafis.
“ Kerja dekat sana tu, haa.” Hafis berpaling ke belakang sampai menunding jari pada sebuah bangunan empat tingkat, bersebelahan dengan bangunan  complex  Sogo yang tertera tulisan ‘Syarikat Rady Jaya Holdings’.
“Wah, hebat kau sekarang! Syarikat besar jugak tu. Siap jadi pengurus besar lagi, jelesnya aku…” Aku jungkit kening. Hafis sengih panjang sambil menggaru belakang tengkuknya.
“Saya pun kerja dekat sana juga. Tapi kuli aje…” celah kawan Hafis tanpa dipinta. Aku ukir senyum nipis. Tersangatlah nipis. Hmmm… menyibuk aje dia ni. Orang tak tanya pun! Mestilah dia kerja dekat situ. Kan dia kuli si Hafis.
“Eh, Hafis lain kalilah kita borak-borak lagi, aku kejar masa ni,” ujarku sambil kerling jam di tangan. Mamat di sebelah Hafis itu masih setia duk pandang aku. Aku buat tak reti. Bukan aku tak tahu maksud muka miang itu.
“Kalau ya pun baklah nombor telefon dulu,” pinta Hafis pula. Lelaki itu turut mengangguk sama. Aish, memang kaki penyibuk!
“Banyak songeh betulla kau ni. Meh sini telefon kau.” Hafis mencapai telefonnya di kocek seluar lalu menghulurkan kepada aku. Sebaik memasukkan nombor telefon sendiri ke dalam telefonnya, aku meminta izin untuk balik ke rumah memandang senja mahu melabuhkan tirainya.  Masa aku mengatur langkah meninggalkan mereka, kawan si Hafis beria melambai tangan say good bye padaku. Aku buat tak nampak.
Nasib aku baik. Sesampai saja di Stesen Masjid Jamek, Lrt baru saja tiba. Jadi aku tak perlu menunggu 15 minit lagi untuk tren seterusnya. Setiap petang waktu pejabat memang beginilah. Penuh sesak dengan orang yang baru balik dari kerja. Tiba di KL Sentral aku turun dan keluar dari stesten itu untuk mendapatlan bas rapid sebelum sampai ke rumah pak su. Masa naik bas, aku dapat rasakan ada seseorang sedang perhatikan aku. Bila aku berpaling. Tiada sesiapa yang mencurigakan. Tangan dah siap pegang telefon. Kot-kot terjadi sesuatu aku boleh tekan nombor abang Faiz terus. Abang Faizkan pegawai polis.
Tiba di simpang rumah pak su, aku tekan loceng menandakan aku mahu turun di situ.  Turun dari bas tiba-tiba ada seorang pemuda menyapa.
“Cik, boleh saya tanya?”
“Ya?” Aku mengerling sekilas pada lelaki di sebelah dengan wajah berkerut. Macam kenal aje mamat ni. Berbaju kemeja unggu terang. Siapa ek? Aku ni kalau bab mengecam orang memang  fail!
“Ni dekat mana ya?” soalnya sambil tertinjau-tinjau.
“Pantai Permai,” jawabku pendek.
“Alamak saya tersalah turunla ni?” Soal dia balik. Ada nada sedih kedengaran. Kesian pulak aku tengok.
“Awak nak ke mana sebenarnya ni?”soalku pula.
“Err… nak ke Mid, hah! ya nak ke Mid.”
“Oo… Mid. Dah betul. Sepatutnya tadi awak tak perlu turun, awak teruskan aje. Bas tadi akan berhenti dekat Stesen Universiti. Jangan risau awak tunggu bas datang, lepas tu awak turun dekat stesen u, dekat situ awak boleh pilih nak naik teksi atau bas untuk ke Mid,” jelasku berjeda. Harap-harap mamat itu faham.
Mamat itu mengangguk. Itu tandanya dia fahamlah apa yang aku bagitahu. Kalau sesat lagi pandai-pandailah dia tanya orang nanti. Aku teruskan perjalanan masuk ke lorong rumah.
“Assalamualaikum mak su!” laung aku. Kasut dibuka lalu meletakkan di atas rak.
“Walaikumussalam. Dah balik Dina?” soal mak su sebaik menyahut salam dari aku.
“Yup,” balasku pendek seraya melangkah masuk ke dalam sambil melepaskan lelah di sofa. Mak su menghilangkan diri ke dapur semula.
“Pak su ke mana mak su?!” Soalku sedikit kuat agar suara sampai ke telinga mak su.
“Ke mana lagi kalau petang-petang macam ni, ke kebunlah,” jawab mak su mendekati aku sambil menatang dulang.  Mak su melabuh duduk di sebelah aku sambil meletakkan dulang ke atas meja. Air kopi dituangkan kepadaku. Aku menyisip air kopi sedikit sebelum jejemput yang dihidang oleh mak su aku capai lalu disumbat masuk ke dalam mulut.
“Dina tak nak kahwin lagi ke? Umur dah 25 tahun.” Aku tersedak sebaik mak su mengutarakan soalan cepumas itu.
 “Err… laa, Dina dah 25 tahun ke mak su?” jawabku sambil tersengih kambing. Sengaja nak elak.
“Ish, budak ni! boleh pula dia buat lawak,” bebel mak su. Pipi aku ditarik sedikit. “Iyalah sayang, kamu dah 25 tahun! Dah boleh kahwin pun. Nak tunggu abang Faiz kamu lambat lagi. Kamu yang perempuan eloklah kalau kamu kahwin dulu.”
“Alah mak su… Dina bukan tak nak kahwin tapi calonnya tak de lagila nak kahwin. Kalau mak su ada calon… sekarang juga Dina nak langsung,” candaku seraya melentok manja di bahu mak su
“Betul ni Dina?”
Aku tegakkan badan. Badan dipalingkan mengadap mak su. “Betul apa mak su?” soalku kembali. Buat-buat tak faham maksud mak su itu.
“Kamu nak kahwin kalau mak su ada calon?”
“Mak su ada ke?” soalku lagi dengan dahi berkerut seribu.
“Ada. Anak Mak cik Timah dekat belakang rumah kita. Anak sulung dia yang baru balik dari Jepun. Nak ke? kalau nak mak su boleh pergi risik sekarang.”
“Abang Hakim ke? tak naklah! Lagipun buat malu aje orang perempuan yang risik pihak lelaki,” dalihku lembut. Aku bangkit dari duduk. Bersedia nak larikan diri.
“Laa… kenapa tak boleh pula? Sekarang ni orang tak kira dah kalau perigi mencari timbanya. Hakim tu budak baik, lembut, orangnya pun sedap mata memandang, Dina. Kalau mak su tak kahwin lagi, dah lama mak su pergi mengorat.” Mak su berseloroh pula. Aduhai mak su ni! Boleh tahan juga gediknya. Hee…
“ Apa kata, mak su aje yang ambik. Lagipun mak su cakap tadi dia lembutkan. Itu bukan lembut mak su. Tapi terlebih santun!” jawabku seraya mencicit lari masuk ke bilik dengan terkekek ketawa.
“Dina!

 “Tak guna si Fara! Nasib baik aku pakai seluar panjang hari ni. Kalau tak, jangan harap aku nak panjat tangga ni!” Pagi tadi sesampai aku di kedai, Fara mengeluarkan arahan untuk mendera aku. Dahlah tak bagitahu yang stok baru nak sampai. Banyak pula tu nak kena susun. Dia pula entah hilang ke mana. Memang nak kena si anak tu!
“Cik! cik!” Aku berdecit sedikit bila ada seseorang memanggil dari bawah.
“Apa?” soalku geram sambil menjenguk ke bawah. Dalam ramai pekerja dekat bawah, kenapalah aku yang duk panjat tangga ini yang dicarinya. Ish, angin betul aku!
“Nak tanya, novel dekat mana, ya?”   Novel yang ditanya. Aku ingatkan nak cari buku anak sekolah! Muka macho tapi sayang… mat jiwang rupanya ni.
“Tu…dekat rak sana!” laung aku dari atas sini.  Kerja aku dekat atas sini masih belum selesai lagi dek kerana lelaki itu pelanggan aku jadi aku perlu tunjukkan kepada dia. Masa aku mahu turun tangan luruskan ke kiri untuk  menunjukkan arah rak yang mengandungi novel kepada lelaki itu. Entah macam mana tiba-tiba tangan aku tersentuh buku yang masih belum disusun. Serentak itu semua buku tersebut terjatuh dan menghempas dia di bawah.
“Aduhh!”  Alamak! alamak mati aku! Aku terus turun dengan cemas.
“Maaf-maaf… maaf encik, saya tak sengaja.” Aku tunduk berkali-kali bila kaki mencecah lantai. Harap dia tak kenapa-kenapa.
“Tak pe,” jawabnya. 
Aku mengerling sekilas. Boleh dia senyum sedangkan tadi baru kena hempap dekat buku yang agak tebal juga? Dalam terpaksa aku menghulurkan sebuah senyuman nipis sebelum menunduk sedikit untuk mengutip buku-buku yang jatuh tadi untuk di bawa ke rak lain. Bila mana aku mahu melangkah, aku terlanggar tangga dan menyebabkan tangga itu terjatuh dan mahu menimpa lelaki itu.
“Bahaya!” jeritku kuat. Sepantas kilat lelaki itu menoleh dan menangkap tangga itu.
“Fuh! selamat.” Aku menghembus nafas lega. Kalau tak dah jadi arwahlah lelaki tu.
“Awak ni memang membawa virus malapetakalah! Ini dah dua kali awak membawa bala pada saya.Cukup kali ke tiga, kita memang berjodoh,” bebel lelaki itu dengan wajah serius.
“Gila!” bidasku geram. Kenal pun tak. Boleh pulak nak sebut pasal jodoh? Sewel!
“Awak cakap saya gila?” sergah mamat itu sambil bercekak pinggang. Tertelan terus air liur aku.
Lelaki itu berjalan ke rak yang tersusun novel. Dia main capai saja novel-novel yang berada di atas rak itu. Aku agak dalam sepuluh biji dia ambil. Tidak lama kemudian dia kembali mendekati aku.
“Nah, pergi bayar!” arah dia tiba-tiba. Dengan selamba badaknya dia menjatuhkan kesemua novel di tangannya kepada aku.
 “Beratnya,” ngomelku. Sepuluh buah kot! Mahu tak patah tulang tangan aku.
“Awakkan pekerja dekat sini. Jadi sebagai pelanggan, saya berhak nak suruh awak bawakkan untuk saya.” Tokok dia pula sambil menjungkit kening sebelah. Darah sudah berderau naik ke muka menahan marah.
“Awak ingat awak pelanggan… awak boleh buat apa saja ke? Kedai ni ada sediakan raga atau… awak tak nampak? Awak ingat saya ni pekerja yang baik ke? Sorryy… Nah, rasakan!” Dengan sengaja aku jatuhkan kesemua novel yang dia mahu beli di atas kakinya.
“Aduhh!!” jerit lelaki itu menyeringai kesakitan. Padan muka!
“Dina, kenapa tu?!” soal Kak Amnah ataupun Kak Am melaung dari kaunter hadapan. Mungkin terkejut dengar pelanggan dia menjerit kuat. Kalah pontinak!
“Tak de apa-apa Kak Am! Janganlah risau,”jawabku cuba berselindung. Aku menari-narikan kedua belah kening diiringin dengan senyuman sinis pada dia. Itulah siapa suruh cari pasal dengan aku? Lelaki itu masih lagi tersenyum. Pelik betul.
Dia mengalih novel-novel itu ke sebelahnya. “Dah cukup 3 kali! Jadi sekarang secara rasminya awak jadi makwe saya ya, sayang. Nah,ini kad saya. Nanti jangan lupa hubungi,”suara lelaki itu sambil membuat gaya orang sedang bercakap dengan telefon sebaik dia meletakkan kad namanya di atas himpunan novel tadi. Serentak itu dia pun beredar dari situ. Aku terpinga seketika.
“Hey, novel-novel ni!” jeritku sebaik dia sudah menghilangkan diri dari kedai ini.
 “Tak perlu nak terpekik-pekik. Dia dah bayar tadi. Novel tu semua dia hadiahkan untuk Dina,” bagitahu Kak Amnah yang semakin menghampiriku. Aku garu kepala yang bertudung. Bila masa pula dia pergi bayar? Pelik bin ajaib betul lelaki itu.
Aku tunduk mengambil kad namanya dan menatap seketika. Kemudian aku menyerahkan kad itu kepada Kak Amnah. “Kak Am ambillah. Kalau tak nak buang je,”ucapku bersahaja. Kaki mahu mengatur langkah untuk menyusun buku-buku yang belum siap disusun lagi tapi dihalang oleh kak Amnah
 “Kenapa nak buang pula? Sayang tahu Dina. Masuk saja dia terus bayar harga novel yang dia nak beli. Siap cakap simpan duit baki. Beruntung sungguh kalau Dina dapat dia , tau! Dapat baca novel free…tak akan tak nak berkenalan kot?” soal Kak Amnah dengan senyuman melirik padaku. Aku senyum herot.
“Kalau Kak Am nak ambillah, Dina tak mahu! Kalau Kak Am tak nak, Kak Am kasi aje dekat si Fara. Dia tu memang pantang tengok lelaki pelik macam mamat tadi.”
“Amboi, jual mahal tu!”bidas Kak Amnah sambil menggeleng. Sebuah cubitan lembut dia kasi pada lenganku sebelum dia beredar dari situ. Aku mengaduh manja.
“Kak Am ambil ni! buat spare, kot-kot abang Khalid kamu buat hal nanti. Bolehlah akak ngorat dia.  Jangan menyesal ya kalau mamat pelik tu terpikat dekat akak!” laung Kak Amnah sebaik dia tiba di kaunter depan sana.
 Aku mencebir. “Ambillah!” balasku kembali sambil tersenyum.
 Seperti biasa lepas waktu kerja aku akan menuju ke Stesen Lrt Masjid Jamek untuk pulang ke rumah selepas solat Asar di kedai. Masa aku mengatur langkah tiba-tiba…
“Aduhh!!” Aku lantas menoleh bila ada seseorang menjerit mengaduh kesakitan.
“ Encik dah kenapa?” soalku hairan.
“Awak pijak kaki saya! Eh, awak, sayang saya!” Pada mulanya kedengaran agak garang lepas tu cepat saja berubah intonasi.
Aku amati wajahnya. Eee... mamat ni lagi! Jap! kalau tak silap aku, kan? Dia ni juga yang tanya aku nak pergi ke Mid tempoh hari. Yelah memang sah dia! Dia memang sengaja nak cari pasal dengan aku ke? Baiklah kita tengok siapa yang menang!
“Bila masa saya pijak kaki encik? Setahu saya tadi saya jalan elok je?” soalku sedikit kasar.
“Tadi… sakit tau! Nasib baik tak patah aje. Kalau tak awak kena hantar saya pergi hospital,” rengeknya manja. Aku mencemik, geram.
 “Awak tahu tak, sayang. Awak memang ditakdirkan untuk sayalah. Jumpa sekali dah rasa kuatnya jodoh kita. Buktinya ni dah 4 kali awak sakitkan saya. Biasanya orang cakap 3 kali dah berjodoh. Ini dah lebih 3 kali memang sah awak jodoh saya,” katanya ceria. Aih, tadi sakit. Tetiba guna ayat macam nak mengorat ni. Tak boleh pakai mamat sengal ni.
“Encik ni perasan lebih tau! Kenal tak sampai sehari boleh cakap yang saya ni jodoh awak? Betul ke tak encik ni?!” pekikku, geram.
Eh, bukan ke kita dah kenal? Sayalah Dani, kawan Hafis.” Jujur dia berterus terang. Aku juling ke atas. Hah? Kawan si Hafis ke dia ni? Oo… mamat yang duk tenung aku bagai nak tembus saja. Patutlah miang semacam!
“Kenapa ni Dina?”  Dalam kekecohan kami berdua, Hafis tiba-tiba datang. Aku tarik nafas lega.
“Ni! kawan kau memang perasan habis!”aduku dengan wajah marah.
“ En…  Eh, Dani apahal kau ni?”suara Hafis berbelit-belit.
“Apa kau sebut tadi?”soalku dengan wajah berkerut. Hafis ni cakap berbelit. Pening aku dibuatnya.
“Eh, tak de sebut apa-apalah,” pintas Hafis laju. Aku pandang Hafis tajam.  Dia mengangguk.
“Betul!” Tekad dia menjawab.
“Tak kesahla! Tapi aku nak kau ajar dia Pendidikan Moral sikit. Aku rasa time sekolah dulu dia selalu ponteng kelas ni,” bidasku lancang.
“Pendidikan Moral untuk orang bukan Islamlah sayang,” celah lelaki itu lembut. Ya Allah! Apa kena dengan mamat ni…tapi silap aku jugakan? Pelajar Islam mana masuk kelas Pendidikan Moral. Aigoo….
“Sudahlah!” marahku lantas meninggalkan mereka berdua. Hafis dengan kawannya memang sama-sama sengal dan sewel!
Sebaik menapak tiga langkah ke hadapan, aku kembali menoleh kebelakang. “Hafis! nasihat sikit dekat pekerja kesayangan kau tu! Jangan mudah mengaku cinta pada orang yang tak kenal. Nanti merana!” laungku.
“Saya takkan merana! Sekali saya dah jatuh cinta malah siap kata cinta dekat seseorang itu. Pasti saya akan setia pada orang yang saya  cinta itu!” balas mamat tadi dengan laungan juga.
“Uh!” dengusku lantas melajukan langkah kerana orang awam di sekeliling sudah berbisik sesama mereka.







No comments: