Saturday 30 August 2014

Simbolik Cinta Kita 3

Dina, malam lusa mak su hajat nak buat majlis syukur untuk Fazlee. Dia dapat kerja sebagai pengurus hotel dekat Pahang,” suara mak su memecah suasana sepi pada malam itu.  Aku yang duduk bersila menonton rancangan berita di TV 3 bawah mak su terus kalih belakang.
“Fazlee dah dapat kerja ke, mak su?” soalku kembali. Tak silap aku Fazlee baru dua bulan bergelar Ijazah Sarjana Muda Perhotelan dari UTM . Sekarang ni pun dia duduk dekat Johor buat kerja sambilan. Tup-tup mak su bagitahu dia dapat kerja sebagai pengurus sebuah hotel di negeri Pahang. Rezekinya memang murah. Tidak perlu menganggur terlalu lama untuk mendapat pekerjaan.
“Aah,” balas mak su ringkas sambil membelai rambutku yang semakin panjang mencecah punggung.
“Oo…”jawab aku balik. Juga ringkas.
“Oo… je?” soal mak su sambil tersengih bermakna. Aku pelik bila melihat muka mak su asyik tersenyum saja.
“Habis tu?” soalan dibalas dengan soalan. Dahi sudah berkerut.
“Ajaklah si Dani sekali,”ujar mak su. Senyumannya semakin melebar.
“Buat apa mak su?” bantahku.
“Ingat mak su tak tahu ke? sejak dua tiga hari ni… tangan tu asyik pegang telefon aje…” usik mak su sambil menepuk sedikit bahuku.
“…lepas tu tersengih-sengih. Nampak sangat tengah dilamun cinta. Dulu tak nak mengaku,  kawanlah konon. Tengok sekarang apa yang jadi? asyik berSMS aje kerjanya ya,” sambung mak su lagi. Aku tergamam sekejap. Pipi sudah memerah malu. Rupa-rupanya segala perwatakan aku dapat dihidu oleh mak su.
“Err… mana ada. Mak su saja  kan?”dalihku.
“Jangan nak mengelak lagi. Suruh keluarga dia datang boleh kenal-kenal,” pinta mak su.
“Insya-Allah mak su, Dina akan ajak nanti,”balasku dengan senyuman nipis.
“Jangan tak ajak pulak ,ya!” Mak Su sudah memberi amaran.
“Baiklah puan! Aku mengangguk laju. Tidak lama kemudian aku melentok manja di paha mak su.
“Bestnya… abang Faiz dah jadi pegawai polis, Fazlee pulak dapat jadi Pengurus Hotel. Lepas ni Faizal bakal jadi doktor, Faizur mungkin akan masuk U dan akhirnya Farhan mungkin jadi chef terkenal. Mak su dan pak su memang patut dianugerahkan sebagai ibubapa mithali ini. Pandai didik anak-anak,” ujarku riang.
“Ada-adalah Dina ni.Tulah dulu mak su dan pak su suruh sambung belajar tak nak. Kalau tak pasti Dina dah jadi peguam. Tak perlu jadi kuli orang,”balas mak su seraya menarik hidungku. Aku terkekek.
“Peguam pun kuli orang juga mak su. Dina bukan tak nak. Tapi tak sanggup berjauhan mak su dan pak su, nanti demam rindu!” Aku cuba membela diri sambil tersengih.
Aku masih ingat lagi peristiwa 3 tahun yang lalu, ketika aku dapat surat tawaran sambung belajar dari Universiti Malaysia Terengganu dalam bidang Perundangan. Ikutkan hati memang aku nak pergi tapi masa tu pak su lebih memerlukan duit untuk menyara anak-anaknya.  Jadi aku korban pelajaranku demi mereka dengan menyembunyikan surat tawaran itu. Apabila pak su dapat tahu hal itu dia sangat marah dan kecewa dengan tindakan bodoh aku itu.
 Hal ini terbongkar dua minggu selepas tarikh pendaftaran. Itupun mak su terjumpa surat tawaran aku di dalam almari pakaian ketika dia mahu meletak pakaian aku di dalamnya. Hampir dua hari juga pak su tidak bercakap denganku. Dia kecewa sangat. Dia bukan marahkan aku tapi marahkan dirinya kerana gagal menjalankan tanggungjawab yang diamanah oleh ke dua orang tua aku.
Aku sendiri? Sedih dan kecewa kerana telah buat pak su dan mak su susah hati. Nasib baik ada abang Faiz menjadi pembela. Dialah yang memujuk pak su dengan mengatakan bahawa aku ada alasan sendiri untuk tidak menyambung belajar. Akhirnya pak su mengalah dan meminta maaf dariku. Aku tahu pak su tak boleh marahkan aku lama-lama kerana dia sangat sayangkan aku lebih dari anak-anaknya. Dia merajuk mungkin dia kecewa dengan sikap aku yang tidak pernah nak berbincang dengan dia dulu tentang hal itu. Dan sampailah sekarang pak su memang tak pernah berhenti untuk menyuruh aku sambung belajar. Maaflah pak su, otak Dina sudah beku untuk belajar. Lagipun kehidupan aku sekarang sangat selesa bekerja di kedai buku walaupun gajinya tidak mewah.
“Yelah tu, nanti kalau dah kahwin dengan Dani takkan masih nak berkepit dibawah ketiak mak su, pak su lagi.” Suara mak su mematikan lamunan  aku. Mata terus membulat serta merta dan darah menyerbu naik ke muka bila mak su menyebut soal kahwin.
“Mak su!” rengekku manja lalu mengemaskan lagi pautan ke pinggangnya.
“Malulah tu,” sakat mak su. Aku hanya tersenyum bahagia.

Sejak bergelar pengarang jantung kepada mamat psiko si Dani, aku sangat bahagia. Seolah-oleh hati yang kosong kini telah terisi dengan cinta dan kasih sayang darinya. Ibarat seorang puteri yang lama kesepian telah dijemput oleh sang putera rajanya. Betullah kata pepatah cinta itu penawar segala penyakit rindu.
Kami juga seperti pasangan kekasih yang lain, ada kalanya berdating tapi dating kami tak seperti pasangan lain sebab setiap kali dia nak berdating dengan aku. Dia kena datang ke rumah pak su untuk minta izin. Selepas mendengar takzirah dari pak su berbakul-bakul barulah dia boleh bawak aku keluar itu pun dengan syarat pukul 10 malam pasti sudah sampai di depan rumah pak su. Haha… nasib kaulah Dani sebab bercinta dengan aku yang ada pengawal peribadi. Tapi bagus juga dengan cara pak su. Keselamatan aku terjamin!
“Dani…mak su ajak datang rumah malam nanti.” Aku memulakan bicara. Bila kami selesa di bangku masing-masing. Dani datang ke kedai untuk menjemput aku makan tengahari bersama. Hafis tak ikut serta. Katanya dia sudah berjanji dengan tunang untuk makan bersama.
“Hah, buat apa ? Nak suruh abang bawak rombongan merisik ke?” gurau Dani. Muka yang tenang sudah bertukar miang.
“Ish, awak ni. Jangan nak mengarut boleh tak? Mereka nak buat kenduri kesyukuran  untuk Fazlee sebab dia dah dapat kerja. Dan satu lagi, mak su pesan bawa mak ayah awak sekali. Diorang nak kenal lebih dekat lagi dengan ahli keluarga awak,”  berjeda aku seketika.
Keningku bertaut rapat bila melihat wajahnya sudah berubah monyok. “Kenapa ni?” soalku.
“Err… kalau abang datang sorang boleh tak?”soalnya dengan wajah masih moyok. Mahu tergelak aku bila mendengar jawapan darinya.
“Laa… ingatkan apa tadi? Hrmm... awak ni. Mak su dan pak su cuma berpesan aja. Kalau mak dan ayah awak tak dapat datang, tak pelah. Janganlah risau sangat.” Aku cuba memujuknya.  Tak sampai sesaat dia kembali tersenyum manis dengan wajah seolah cuba menahan sakit sambil memicit kepalanya berkali-kali.
“Dani… awak sihat tak ni? kalau tak sihat tak payah datanglah malam nanti,” soalku, cemas.
“Tak delah. Sakit kepala sikit je. Ni mesti tak cukup tidur,” adunya perlahan.
“Janganlah macam tu. Kerja-kerja juga. Kesihatan kena jaga tahu,” marahku. Marah manja gitu. Siapa yang tak khuatir bila orang yang kita kasih sakit, kan?
“Yalah sayang… abang tahu tu. Cepatlah makan nanti nak masuk kerja pulak.” Aku mengangguk lalu menghabiskan makanan yang masih tersisa itu. Sering kali juga Dani paksa aku agar memanggil dia abang. Baru romantik katanya. Tapi aku… aku lebih suka memanggil namanya. Nanti kahwin, lainlah ceritnya.
Tetamu yang diundang sudah memenuhi ruangan rumah kami, dicampur dengan anak-anak pak su dan mak su serta saudara mara yang jauh sudah sampai pagi tadi memang menggamit suasana. Ada dari Kedah, Perak, Melaka dan juga ada dari Pantai Timur. Nak buat macam mana adik beradik mak su dan pak su ramai. Ini pun ada yang tak datang. Kalau semuanya datang nampak gayanya pak su memang kena besarkan rumah ini.
Anis, anak abang Fuad anak saudara mak su dari Perak merengek mahu tidur. Jadi aku menawarkan diri untuk mendodoikannya memandangkan isteri abang Fuad, Kak Mastura sibuk menolong mak su di dapur. Aku mengendong Anis yang berusia 8 bulan itu ke kamar. Sebaik meletakkan Anis di katil aku terus mencubit dan mencium pipi gebu dengan rakus budak itu. Anis pada lagi terus terkekek ketawa.  Memang sungguh montel budak ini. Dahlah tak banyak ragam. Ini yang aku paling suka!
“Haih, dah teringin nak ada anak sendiri ke?”
Aku lantas menoleh bila ada suara yang aku cukup kenal cuba menyakat. Aku mencebik kepada Dani yang tercegat di depan pintu kamar sambil tersengih sumbing. Dia nampak segak malam ini walaupun hanya berbaju melayu dan berkain pelekat. Aku suka bila dia pakai macam tu. Tenang sekali wajahnya.
“Dani tengok ni… Anis sungguh comel! geram Dina nak cium,” ujarku.  Dani melangkah menghampiriku lalu melabuh duduk di sisi. Dia meminta untuk mengendong Anis. Sebaik Anis beralih tangan, budak itu mula merengek.
“Alamak Dina! nak buat macam mana ni?” soalnya cemas dan kelam kabut.
“Nak jadi bapa budak macam mana ni? kalau pegang sikit dan kalut ribut,” sergah abang Fuad yang masuk ke kamar aku tanpa kami sedari sambil mencempung anak sulungnya yang sudah terlena.  Aku ketawa saja. Baru tahu nak jaga seorang anak memang susah!
Abang Fuad meletak Amni di atas katil. Kemudian terus berdiri mahu mengambil Anis dari Dani tapi dihalang olehku. “Tak pe abang, biar Dina yang ulitkan Anis.”
“Tak pe ke?” soalnya lagi. Aku mengangguk laju untuk menyakinkan dia yang aku boleh jaga anaknya.
“Dani memang tak pandai nak jaga budak kecik ni bang. Tapi… kalau bab nak buat budak pandailah,” gurau Dani sambil matanya melirik padaku.  
Aku mengigit bibir geram dengan mata membulat. Tiba-tiba meletus terus ketawa mereka berdua. Aku terus menggeleng. Itulah lelaki kalau bab itu memang cepat!
“Kalau macam tu, abang ke depan dulu ya. Hah, Dani jangan nak lama-lama dekat sini! nanti kena tangkap kering oleh pak su nanti, padan muka kamu,” usik abang Fuad sebelum melangkah keluar dari bilikku. Bergema suara tawanya.
Dani memandangku lama. “Bagus jugakan kena tangkap kering tak perlu keluarkan banyak duit,” ujarnya, keningnya dikenyitkan sebelah padaku.
“Dani!” marahku. Anis dipangkuan ditepuk lembut. Rusing juga takut tersalah tertepuk kuat. Tak pasal-pasal budak ini jadi mangsa kang!
“Gurau jelah. Hrmm… cantik juga bilik Dina. Bilik ini nanti akan jadi bilik kita berdua kan?” soalnya Dani sambil mengerling ke arahku.
“Perasan! siapalah nak kahwin dengan orang tu, Anis kan,” kataku pada Anis yang tidak tahu apa-apa itu.
“Yelah, siapalah yang nak kahwin dengan kita ni. Oh ya! terlupa pula, Anis kan ada untuk kahwin dengan uncle Dani kan?” gurau Dani sambil mengagah Anis digendonganku. Terus ketawa budak itu.
“Macam-macam,” bebelku.
Dani melabuh duduk di katilku sambil memerhati sekeliling ruangan bilikku. “Eh, itu novel yang abang bagi dekat Dina kan?” soalnya bila matanya tertancap pada sebuah rak buku yang terletak di sudut bilik itu.
“Aah, ada seorang mamat psiko yang bagi,”jawabku  sambil menjatuhkan Anis yang sudah terlena di sebelah Amni. Aku mengambil bantal peluk kemudian meletakkan bantal itu di tengah-tengah mereka. Risau Anis ditindih oleh kakaknya nanti.
“Tapikan bagus juga mamat tu sebab selamat duit saya, tak kena keluarkan duit untuk beli novel lagi,” sambungku lagi dibalas tawa halus oleh Dani.
“Dina, demi Dina abang sanggup bagi apa saja. Kalau Dina minta emas permata abang tak dapat bagilah sebab abang bukan hartawan. Sekiranya hati abang yang Dina pinta… rela abang bedah untuk diberikan padamu. Sebagai bukti cinta abang hanya untuk Dina!”
“Hah, baguslah. Bedahlah hati awak tu, boleh saya buat hati pedas nanti! Dah lama mengidam nak makan hati manusia ni.Nak tunjuk bukti konon. Itu bukti yang paling bodoh pernah Dina dengar! Kalau hati dibedah.. mati adalah!” tempelakku, geram dengan kata-kata falsafah cintanya yang tidak munasabah langsung bagiku.
Tawa Dani semakin galak sampaikan Anis hampir tersedar. Aku memarahi Dani supaya perlahankan suaranya. Dia pantas memekup mulutnya. Hatiku sudah tergelak bila dia nampak gelabah semacam. Betul kata abang Fuad, Dani memang nampak gelabah bila terdengar budak kecil menangis. Alahai… Daniku sayang!
“Dina…” panggilnya lembut selepas Anis kembali lena. Aku menjungkit kening, tangan masih ligat menepuk peha Anis.
“Bilik awak dah nampak sempurna tapi ada satu yang kurang,” katanya dengan wajah serius. Aku terpinga-pinga sambil memandang sekeliling bilik itu, cari apa yang kurang. Nak kata ada lubang, mustahil. Kalau tak pasti aku mengetahuinya dulu dari Dani.
“Apa?” soalku tidak puas hati. Dani tersenyum. Aku semakin bengang. Bila aku mahu menyebut namanya, dia sudah bersuara.
“Gambar kita berdua.” Aku mengeluh. Ingatkan apalah tadi. Dia ni memang suka sangat buat aku tertanya-tanya sendiri.
“Baiklah, nanti kita kahwin saya akan letak gambar kita dua di setiap sudut bilik ini. Puas hati?” ujarku dengan intonasi rendah dan tinggi. Dani tidak membalas tapi hanya tawa saja yang menghiasi bibirnya.
“Okeylah sayang… dah lama benar abang dalam bilik ni. Abang keluar dulu, ya? Takut nanti mereka ingat kita sedang buat apa, sebab tak keluar-keluar lagi,” gurau Dani lantas mempercepatkan langkahnya.
“Daniii!” jeritku lalu menggapai bantal lantas mencampak. Dani lebih lincah mengelak. Dia ketawa lalu menghilang dari kamarku. Anis kembali menangis mungkin terkejut dengan jeritan dari aku. Aku kembali menepuk pehanya perlahan. Tapi hati masih panas dengan gurauan bodoh Dani itu.
Aku keluar dari bilik dan terus ke dapur untuk turut serta membantu yang lain sebaik doa selesai diaminkan.
“Anis dah tidur ke?” tanya kak Mastura sebaik aku melabuh duduk di sisinya. Aku mengangguk dan meminta dia ke kamar untuk menengokkan anaknya. Biar kerja di sini aku pula yang buat. Abang Faiz serta adik-adiknya yang lain sudah masuk ke dapur untuk mengangkat makanan kepada para tetamu. Di belakang mereka ada Dani turut serta mahu mengangkat makanan sudah tersengih-sengih. Masa dia mahu  menyambut dulang dari tangan aku, dia sempat mengenyitkan matanya.
Semua yang ada di dapur tergelak besar. Dia ni memang tak tahu malu betul. Tak faham aku dengan sikap nakalnya itu. Padahal dia tu tetamu buatlah macam tetamu. Ini tak! Dia nampak lebih dari tuan rumah. Mesti kes nak tunjuk baik depan mak su dan pak su. Nak jadi calon menantu mithalilah tuh!
Usai mengemas sisa makanan dan minuman yang ditinggalkan oleh tetamu, Dani meminta diri untuk pulang ke rumah. Kasihan juga aku dengannya.  Dari tadi dia tidak berhenti membantu kami membersihkan rumah ini. Nasib baik aku tak meminta untuk memcuci pinggan mangkuk. Kalau tak… belum tentu dia boleh balik lagi. 
 “Abang pulang dulu ya, Dina. Dah lewat sangat ni. Esok abang kerja. Tapi kalau Dina bagi abang tidur sini, abang sanggup sekang mata tolong bereskan pinggan mangkuk dekat dapur tu.”Sempat lagi dia bergurau. Aku membuat muka, geram.
“Gatal ya! Nah, ambik ni! Mak su ada tapau lauk-pauk untuk keluarga awak.”
“Eh, dapat juga ke?” soalnya dengan senyuman mengada.
“Yelah, sebab awak dah tolong kami tadi. Nak ke tak nak ni? Kalau tak nak… amik balik!” ugutku. Dani sudah tarik muka.
“Dina… mak su tak bagi tapaukan sekali ke?” soalnya sambil menyambut bekas itu di tanganku.
“Hah?” Dahiku berkerut tidak mengerti maksudnya.
“Tapaukan awak untuk abang angkut balik rumah,” jawabnya sambil mengetawakan aku. Ceh tak guna.Terkena gua!
“Ee… miang ya. Dahlah balik cepat –cepat. Tak kuasa nak layan awak. Battery dah habis!”
“Halau nampak? tak pelah abang faham,” ujar Dani ada nada rajuk kedengaran  seraya  melangkah ke tempat keretanya terparking.  Aku tergelak kecik.
“Assalamualaikum, hati-hati ya wahai hacks,”laungku bila badan Dani sudah separuh masuk ke dalam kereta sambil melambaikan tangan.
“Wa’alaikumussalam gadis jacksku,”balasnya dengan jeritan kecil, wajah yang rajuk sudah bertukar ceria.
“Dina.” Sebaik menjatuhkan tangan abang Faiz datang menegur.
 “Ada, apa abang?”
“Dina, abang tak berapa berkenan Dina rapat dengan dia.”
“Kenapa pulak abang? Pak su dan mak su okey je Dina berkawan dengan dia. Ke abang ada tahu apa-apa pasal dia?” desakku semakin tidak sabar.  Abang Faiz kan polis mana tahu kot-kot dia kenal Dani lebih dari aku, siapa sangkakan?
Abang Faiz mengeluh lembut. “Hmmm… abang bukan nak masuk campur soal Dina dengan dia.Tapi Dinakan baru kenal dengan dia. Abang nak Dina selidik keluarganya dulu sebelum Dina menyesal nanti,” nasihat abang Faiz, tegas bunyinya.
Abang Faiz tak lama di situ. Habis saja bicaranya dia terus menghilang diri ke dalam. Meninggalkan aku yang masih terpinga-pinga sambil menggaru kepala yang tidak gatal. Tak pernah abang Faiz berkata sedemikian kepadaku sebelum ini. Aku naik buntu tiba-tiba.









No comments: