Saturday 30 August 2014

SCK 7

Bab 7
“Mak su, Dani. Dani, mak su. Dina nak ikut mereka,” rayuku dengan esakan masih tersisa. Badan cukup lemah untuk berdiri. Mak su menghampiri cuba membantu.
“Sabar Dina, sabar. Insya-Allah Dani selamat,” pujuk mak su cuba memapahku untuk berdiri.
“Kenapa ni? Tadi masa Iz nak masuk tadi, Iz nampak pengantin lelaki. Apa yang dah berlaku?” soal abang Faiz sebaik kakinya mencecah lantai ruang tamu. Derapan langkahnya laju menghampiri kami. Aku tahu abang Faiz baru selesai dari tugasnya. Semalam dia ada bagitahu aku yang dia akan lewat sikit untuk ke majlis aku. Aku tak kisah sebab aku faham akan tuntutan tugas dia untuk bangsa dan Negara.
“Dani tiba-tiba sakit,” jawab pak su ringkas, intonasi suaranya masih kedengaran tenang.
“Yang Dina duduk dekat sini lagi kenapa? Dah, jom abang hantarkan.” Tanpa banyak soal abang Faiz mengarah aku untuk mengikuti dia pergi ke hospital. Aku terpempan. Air mata yang mengalir cepat-cepat aku sapu lalu terus bangkit.
“Pak su, mak su, jom,”pintaku dalam sendu.
“Pergilah sayang. Pak su dan mak su kena ada di rumah,” balas pak su seraya menyapu sisa air mataku.
“Terima kasih pak su,”ucapku lantas memeluk tubuh pak su dan mak su serentak.
“Kenapa jadi macam ni, Dina?” soal abang Faiz memecahkan kesepian di antara kami ketika kami dalam perjalanan ke hospital. Aku kalih ke sebelah sambil mengigit bibir bawah.
“Errr... masa nak akad nikah tadi, penyakit Dani datang.”
“Sempat tak akad nikah?”celah abang Faiz laju. Aku tercengang seketika kemudian memalingkan wajah ke luar jendela. Tak sanggup untuk memberitahu abang Faiz yang aku kini sudah bergelar isteri orang. Isteri kepada Dannyal Rayyan bukan Dani Rizqi sang kekasih hati.
Memandangkan soalan dia tidak berjawab akhirnya abang Faiz mengeluh kecil. Pemanduan diteruskan sehingga sampai ke destinasi. Tiba di pekarangan hospital PPUM lebih kurang 15 minit perjalanan, abang Faiz menyuruh aku masuk ke dalam dahulu sebabnya dia mahu memarkir kereta.
Aku melangkah perlahan-lahan sambil melafazkan bismillah untuk mendapatkan sedikit kekuatan. Tiba di satu sudut aku melilau-lilau mencari kelibat ahli keluarga Dani. Kelihatan semua ahli keluarga Dani sedang berhimpunan di luar bilik ICU. Tanpa berlengah lagi aku terus ke sana.  Belum sempat aku ke sana, tiba-tiba seorang perempuan aku yakin dialah yang melahirkan Dani terus meluru ke arahku dengan muka yang agak bengis. Perasaan aku kurang senang  mungkin sesuatu yang buruk bakal menimpa.
“Tak guna punya perempuan! Di sebabkan kaulah anak aku mati, kau tahu tak, hah?!” jergah perempuan itu seraya menghayun beg tangannya menghala ke wajahku. Terasa pijar sedikit kerana aku tak sempat untuk mengelak.
“Apa? Dani dah tak de ke?” soalku cemas dengan air mata merembes keluar. Aku dapat rasakan tubuhku hampir pitam dan bagaikan tidak mencecah bumi namun belum sempat aku jatuh tersungkur abang Faiz sempat memaut tubuhku.
“Dina,” seru abang Faiz. Aku pandang wajah abang Faiz sekilas kemudian terus toleh ke hadapan.
“Puas hati kau sekarang? Kau goda anak aku yang sakit tu dan ajak dia kahwin dengan kau sebab nak bolot harta dia kan? Dasar perempuan tak tahu malu!” herdik ibu Dani berbaur hinaan, membuatkan air mata terus keluar.
Yang lain hanya jadi pemerhati saja. Betapa hinanya diri aku pada saat itu.Bahu terhinjut-hinjut menahan tangisan. Demi Allah aku tak tahu siapa keluarga Dani yang sebenarnya? Dia tak pernah menceritakan tentang perihal keluarga dia yang kaya raya ini padaku. Kalau aku tahu aku yakin akan tak akan jatuh cinta pada dia. Tapi itu semua dah terlambat. Aku sangat sayang dirinya.  Dani… jangan tinggalkan Dina, Dani.Tolonglah!
“Pergi kau! Aku tak nak tengok muka kau lagi!” amuk ibu Dani lagi sambil memukul tubuhku berkali-kali.
“Puan!” jerit abang Faiz sedikit kuat. Tubuhku diheret ke belakang badannya. Melindungi aku dari dipukul.
“Tolong jangan sakiti adik saya. Puan sepatutnya bersyukur, Dina masih sudi nak berkahwin dengan anak puan yang dah nak mati itu. Kalaulah perempuan lain memang dah lama anak puan di tinggalkan!” bentak  abang Faiz dengan kasar, berang dek kerana tak tahan bila melihat aku dikasari.
“Ab..abang…” Aku agak terkejut dengan ucapan yang terkeluar dari mulut abang Faiz.
“Kau baliklah,”suara abang Rayyan tiba-tiba mencelah. Pandangan tajam menikam wajahku. Aku tergamam. Abang Rayyan memandang aku sekilas sebelum dia menoleh pada abang Faiz.
“Encik, sila pergi dari sini, tolonglah. Saya minta satu lagi tolong hormati arwah adik saya. Arwah  baru saja pergi. Tolonglah, tolong jangan kaitkan dia dalam hal ini.” Abang Rayyan cuba berlembut walaupun aku dapat dengar ada getar dalam bicaranya.
“Mak kau ni, tak reti nak hormat orang langsung! Dina dah berkali abang bagi amaran pada Dina. Kalau nak kahwin cari yang setaraf dengan kita. Kalau tak jadi macam nilah!” lantang sekali suara abang Faiz,  menakutkan semua orang yang berada di situ.
Aku sendiri tersentap. Tidak mampu berkata apa-apa. Pada saat ini aku tahu apa perasaan aku. Sama ada aku perlu bersedih ataupun marah pada Dani. Sepanjang kami berhubungan dia sentiasa berlagak macam orang biasa-biasa saja. Kalau aku tahu keluarga dia orang berada pasti aku tutup pintu hati ketat-ketat buatnya. Tapi hal ini sudah pun berlaku dan aku tak mampu nak tarik balik pintu hatiku yang dipenuhi dengan cintanya.
“Hey, mulut kau jaga sikit! Dasar orang kampung tak beradab! Sedarlah diri sikit. Kalau tak kerana Dani tu anak aku. Tak mahunya aku kahwinkan dia dengan perempuan ni!” Sekali lagi ibu Dani mengherdik aku.
“Dynaz! Perlahankan sikit suara tu. Ingat kita dekat hospital ni.” Seorang lelaki yang sebaya dengan pak su mencelah. Menenangkan mentuaku dari terus mengamuk.
“Mamy sudah-sudahlah. Betul cakap papa tu, lagipun arwah Dani baru saja pergi. Kalau dia lihat keadaan ini tentu rohnya tidak tenang. Sabarla,” tokok abang Rayyan turut memujuk ibunya yang semakin menggila.
“Mamy tak nak tengok perempuan ada di sini dan pada hari pengebumian Dani dan buat selama-lamanya! Dia bukan menantu mamy! Mamy nak kau halau dia sekarang, Rayyan!” laungan ibu Dani seraya mengangkat jari telunjuknya lurus pada wajahku. Membuatkan aku sekali tersentak. Abang Rayyan mengeluh kasar sambil menguak sedikit rambutnya.
 “Kau baliklah dulu, kalau kau terus di sini roh Dani pasti akan terseksa,” ucapnya lembut tapi tajam. Kata-katanya sangat melukakan hati aku.
“Tak. Saya nak tengok Dani. Saya mahu tatap wajah  Dani untuk kali terakhir. Tolonglah,” rayu aku sambil merenung anak mata abang Rayyan, menagih simpati. Namun rayuanku tidak dipedulikannya.
“Aku kata balik. Baliklah! Kau nak tengok mamy aku mengamuk lagi ke?!” jergahan dari Abang Rayyan secara tiba-tiba mengejutkanku dan sekaligus membuat tangisan semakin laju.
“Dina. Kita balik. Tak guna kita berada dekat sini. Sebab mereka bukannya ahli keluarga kita. Dah jom!”  Abang Faiz mencengkam kuat lenganku lalu mengheret aku keluar dari ruangan bilik pembedahan itu. Pandangan masih menatap Abang Rayyan yang sedang memandang dengan wajah bengis pada kami. Saat itu juga aku berharap agar abang Rayyan memanggil aku dan membenarkan aku melihat wajah Dani buat kali terakhirnya. Tapi itu hanya satu angan yang sukar untuk digapai.
“Buat apa nak tangisi orang dah tak de?” soal abang Faiz ketika kami dalam perjalanan pulang ke rumah.
“Mulai hari ini abang tak nak Dina ada kaitan dengan keluarga itu lagi,”sambung dia lagi dengan suara tegas. Aku menyapu air mata yang masih mengalir sambil teresak-esak. Kata-kata abang Faiz seolah dia tidak ada perasaan langsung.
“Abang…” suaraku perlahan.
“Abang tak nak dengar kalau Dina nak cakap yang Dina akan pergi berjumpa dengan mereka lagi,” cantas abang Faiz laju.
“Abang, Dina sekarang dah jadi menantu keluarga itu. Memang ya Dina dan Dani tak sempat jadi suami isteri tapi.. tapi Dina dan sah jadi isteri kepada abang Rayyan. Abang kepada Dani.” Terlopong mulut abang Faiz sebaik mendengar ucapan aku. Dia menekan brek secara mengejut. Hampir tersungkur aku dibuatnya.
“Betul ke?”soalnya dengan nada terkejut. Aku mengangguk perlahan-lahan. Abang Faiz mengeluh berat lalu meneruskan pemanduan dia sebaik ada bunyi hon dari arah belakang.
Seminggu selepas kejadian itu, aku asyik mengurungkan diri dalam bilik plus dengan mogok lapar. Malam dan siang bagi aku sama sahaja. Hidup ibarat tidak bermakna tanpa Dani di sisi. Senda gurau, gelak tawanya kedengaran di mana-mana. Aku sungguh rindukan dia. Sekarang aku rasa sangat down. Keluhan demi keluhan terpancul di bibirku disertai dengan air mata yang masih tidak berhenti lagi dalam tempoh seminggu ini.
“Dina!Dina! bukalah pintu ni sayang. Dah seminggu Dina macam ni. Tak baik nak, yang dah pergi tetap akan pergi. Kita yang masih hidup ni mesti teruskan hidup. Bukalah pintu ni, Dina.” Suara mak su kedengaran dari luar pintu bilik, cuba memujuk aku. Aku buat tak endah. Aku memekuk kedua belah telinga. Tidak mahu mendengar suara mak su. Aku tak mahu diganggu. Aku mahu bersendirian.
“Dina! Buka pintu ni sekarang! kalau tak, abang akan pecahkan!”  Aku tersentap bila terdengar suara abang Faiz memekik tiba-tiba.
“Abang dah tak boleh nak bersabar dengar sikap Dina sekarang. Dina nak ikut mati sama ke, hah?!” Aku masih membisu.
“Dina! Cuba Dina fikirkan, siapa yang besarkan Dina selama ni? Mak dan ayah abang kan? Dina tak kesian dekat mereka ke? Bukan Dina sorang yang menderita tahu tak? Kami semua pun turut menderita kalau sikap Dina terus macam ni. Dina anak mereka. Adik abang yang tabah! Kenapa Dina perlu bersedih sangat, hah? Abang tak sangka Dina boleh jadi selemah ini disebabkan seorang lelaki. Mana pergi Dina, adik abang yang abang kenal dulu?” Abang Faiz memuntah rasa tidak puas hatinya, berjeda sedikit.
“Iz, jangan macam ni. Bawa bersabar Iz.”  Mak su cuba memujuk anak sulungnya itu.  Hatiku betul-betul tersentuh dengan kata-kata abang Faiz. Aku tahu aku banyak menyusahkan keluarga ini. Betul juga kata abang Faiz. Tak akanlah disebabkan kematian Dani aku sanggup lupakan keluarga yang banyak menolong aku.  Ya Allah berikanlah aku kekuatan walaupun sebesar zahrah, doaku agar  diberikan  kekuatan dalam kesabaran.
Aku bangkit perlahan-lahan sambil mencapai tombol pintu. Sebaik daun pintu terselak mak su cepat-cepat menghampiri dan terus memeluk tubuhku erat. Pandanganku jatuh pada abang Faiz yang sedang memekup wajahnya ke dinding. Aku terkejut ini kali pertama melihat seorang abang turut menangis gara-gara sikap aku yang bodoh ini. Aku betul-betul rasa bersalah. Aku akan berjanji mulai detik ini aku akan bangkit dari kemurungan serta bertekad untuk berubah tidak mahu bersedih lagi. Aku sayang keluarga ini.
Cuti sempena majlis perkahwinan aku masih berbaki tiga hari lagi. Ikutkan kalau perkahwinan aku dan Dani berlangsung, kami akan berangkat ke Pulau Tioman untuk pakej bulan madu. Tapi itu semua dah tinggal sejarah. Sebut pasal Dani, terbayang kenangan bersama arwah. Seolah baru semalam kami berbual-bual.
Aku keluar dari bilik dan menuju ke halaman rumah cuba menyedup udara segar. Buaian besi di halaman aku naik lalu mengoncang sedikit. Kaki dinaikkan, menopang dagu pada lutut. Dengan ayunan buaian yang perlahan-lahan ditambah dengan tiupan sepoi-sepoi bahasa pada waktu petang mengingatkan aku pada si dia.
“Nah, bunga ros!” Hulur Dani tiba-tiba, membuatkan aku terperanjat.
“Sa...saya.. aaa cemmm!”
“Dina! How dare you,ya? Tahulah bunga ros ini Dani beli dekat lorong sana. Harganya pun tak  mahal. Tak payahlah nak kutuk bagai,” rajuk Dani dengan mulut memuncung, membuat aku sudah tergelak mengekek.
“Bukan macam tulah. Sebenarnya Dina alah dengan bunga sebab tu terbersin. Dani ni, sikit-sikit nak merajuk,” bidasku geram dengan sikap negatifnya itu.
“Laa macam tu ke? tak tahu pun,” balas Dani dengan riak muka tak bersalah langsung bila aku menjelaskan kedudukan yang sebenarnya. Ini telah menambahkan kegeraman aku pada dia.
“Hmmm… nampak sangat Dani tak peka dekat Dina kan?” ujarnya lagi dengan muka dibuat-buat comel.
“Tulah! lain kali siasat dulu sebelum tuduh,” marahku, sengaja ingin mendera perasaannya.
Sory-sory. Janji! Dani tak nak buat lagi,” balasnya siap berikrar lagi. Melihat telatahnya. Terburai tawaku.
“Dina nampak susutlah. Dah tak cantik lagi.” Abang Faiz datang menegur tiba-tiba. Memori bersama Dani terus hilang dibawa angin bayu petang.  Abang Faiz mengambil tempat di hadapan aku sambil menayangkan sepiring yang berisi dua potong kek. Mataku tiba-tiba bersinar-sinar. Kek kegemaran menjadi pancingannya dalam memujukku. Sungguh terharu. Abang Faiz masih lagi mengambil berat terhadap diri ini walaupun berkali-kali aku tidak pedulikan nasihatnya. Aku tahu dia betul-betul sayangkan aku kerana aku adik perempuannya.
Aku memang rapat dengan abang Faiz memandangkan jarak umur kamu hanya setahun saja. Sejak aku tinggal dengan pak su dan mak su dia selalu jaga aku. Masa itu yang ada hanya aku dan dia sahaja. Fazlee, Faizal, Fairuz dan Farhan tidak wujud lagi. Sebab itu abang Faiz lebih sayangkan aku berbanding adik-adiknya yang lain tambahan pula aku seorang saja perempuan. Lagi naik minyaklah aku. Namun keakraban kami selalu disalah anggap oleh Dani.
“Nah, abang bawak kek kegemaran Dina! Penat tahu abang pergi beli tadi semata-mata nak pujuk adik abang ni. Cepat buka mulut biar abang suapkan,” ujar abang Faiz sambil menyuakan sudu yang berisi secebis kek Cheese Peanut Blueberry kepadaku.
“Abangg! Dina dah besar, malulah!”balasku pantas menolak pelawaannya dengan gelengan kepala laju seraya menutup mulutku kemas-kemas.
“Apa yang nak dimalukan? Dari kecil lagi abang yang duk mandi, sikatkan rambut Dina dan suapkan Dina. Tidur pun pernah sebantal. Sekarang  baru  nak malu dengan abang, ya. Tahulah orang tu dah kahwin,” bidas abang Faiz lembut tapi pedas dan dia menekan sedikit kata akhirnya itu. Aku tahu dari dulu lagi abang Faiz tak berkenan aku berhubungan dengan Dani apatah lagi sekarang lagilah dia bengang sebab aku berkahwin dengan si abang pula.
“Okeylah-okeylah…”Akhirnya aku mengalah. Mulut dibuka sedikit untuk menerima suapan darinya.
“Nah! macam mana sedap tak ?” tanya abang Faiz dengan mata bersinar-sinar.
“Sedap-sedap. Dah lama tak makan kek ni. Lambatlah abang suap. Meh Dina nak suap sendirilah.”Aku cuba merampas pinggan dari tangannya kerana tak sabar mahu menghabiskan kesemua kek itu. Sedang kami bergelut kek yang berada di pinggan itu tiba-tiba terkena di mukanya. Meletus tawaku. Abang Faiz naik geram lantas dia mencalit sedikit kek yang berada di mukanya itu lalu dilumur pada wajahku.
“Abanggg! Apa ni?!” pekikku sambil menyapu sisa kek dipipi. Abang Faiz galak sakan kerana berhasil membalas dendam. Kami bergelut manja. Teringat pula zaman kanak-kanak dulu.
“Assalamuaikum!”
“Waalaikumussalam.”  Salam itu dijawab oleh aku serentak dengan abang Faiz. Kemudian kami menoleh ke belakang. Aku bagaikan terkaku sendiri bila terlihat kelibat seorang lelaki di luar pagar rumah kami. Seorang lelaki yang hampir aku lupa tentang kewujudan dirinya itu. Kenapa dalam tempoh seminggu baru dia datang mencari aku? Adakah aku ini isterinya lagi ataupun tidak?  
“Err.. abang buat apa ke sini?” tanyaku gugup sebaik saja membuka pintu pagar.
“Cepat berkemas. Ikut aku balik. Malam ni ada kenduri arwah,” jawab abang Rayyan, dingin sebaik menapak masuk ke dalam. Aku terkesima dengan kata-katanya. Ibarat satu arahan yang wajib patuhi. Aku kalih melihat  abang Faiz di sebelah. Dia hanya mengangguk sahaja. Aku bagaikan mengerti lalu beredar dari situ dan terus masuk ke rumah.
    “Mak su, pak su Dina pergi dulu, ya,” ujarku selepas menyalami tangan kedua-duanya itu.
“Ingat pesan pak su, kamu sekarang sudah bersuami. Taat perintahnya. Syurga kamu terletak suami kamu.”  Pesanan dari pak su dibalas dengan anggukan seraya menghalakan pandangan ke arah abang Rayyan yang sudah berada di keretanya.
“Dina, kalau senang selalu jenguk kami di sini, ya.” Mak su cuba mengingati aku. Aku mendekati abang Faiz untuk bersalaman dengannya.
“Selamat jalan dik,”ucapnya. Dahiku diusap lembut. Aku hanya mengangguk.  Mereka mengiringi aku ke pintu pagar. Air mata merembes keluar dengan laju. Mulai detik dan saat ini kehidupanku bakal berubah. Selamat tinggal semua. Aku pasti akan merindui mereka semua!
 Aku melangkah masuk ke perut kereta selepas beberapa kali melambai tangan kepada mereka. Di saat itu juga aku melihat riak muka abang Faiz berubah seolah-olah cuba menahan tangisannya. Aku tahu dia sedih begitu juga dengan diri ini terlalu sukar untuk berhijrah dari status anak dara kepada status isteri orang.
“Tak payah nak buat drama air mata dekat sinilah! Banjir kereta aku nanti,”perli abang Rayyan sebaik aku melabuh duduk dengan selesa di kerusi kereta Camrynya. Ya Allah,  boleh ke aku menempuhi kehidupan dengan lelaki yang panas baran serta berhati batu ini nanti, rintihku.
      Sepanjang perjalanan ke rumahnya kami masing-masing menyepi. Selesa melayan perasaan sendiri. Kekadang aku curi pandang abang Rayyan di sebelah. Aku baru perasaan wajah abang Rayyan nampak berubah. Dulu masa kami kali pertama jumpa dekat kedai makan, wajah dia penuh dengan jambang dan sewaktu dengannya. Rambut pun panjang sedikit. Sekarang ini dia nampak sangat lain sekali.  Segak dan kacak. Jambang serta misai dan janggut telah dibuang. Rambut pun dipotong kemas. Seperti tokoh korporat gitu. Maklumlah masa akad  nikah dulu tak sempat nak tilik.
 “Hoi, bangunlah! dah sampai,”sergahan abang Rayyan mengejutkan aku dari terus terlena. Aku mengenyeh kelopak mata sambil memerhatikan keadaan sekeliling. Kawasannya aku tak kenal sangat. Eh bila masa pula aku terlena ni? Kan dah benanah telinga!
“Cepatlah sikit. Lembap!” bebel abang Rayyan. Dia sudah berada di luar kereta. Tergesa-gesa aku keluar tapi mata masih melilau memerhatikan keadaan sekeliling.  
“Wah, besarnya rumah dia! Laman pun luas.” Terlopong mulutku dengan mata membulat besar. Ini kali pertama aku melangkah masuk ke rumah sebesar ini. Selalunya asyik tengok dalam tv aje.
“Yang kau tercegat terlopong lagi apa hal? cepatlah masuk!” arah abang Rayyan dengan muka bengis. Sergahan darinya membuatkan aku terkocoh-kocoh mendekatinya.






No comments: