Saturday 30 August 2014

SCK 10

Bab 10
Usai mandi dan mengenakan pakaian di tubuh, aku panjat katil sambil memikirkan apa yang diceritakan granny dan juga Isha padaku. Sakit kepala bila difikirkan. Aku simpul sila. Rambut yang basah dikesat dengan tuala sebelum membalutnya. Dulu langsung tak tahu pasal arwah Dani sekarang dalam waktu yang sama aku dibongkarkan kisah hidup dua orang lelaki yang berkaitan rapat denganku. Granny menceritakan perihal arwah Dani. Danisha pula membongkar kisah hidup abang Rayyan. Oh, takdir!
“Dina!”Aku tersentap lantas menoleh ke pintu. Terjengul wajah abang Rayyan di sana. Riak di wajahnya sangat menakutkan.
“Cepat berkemas, lepas maghrib kita balik.”
“Balik mana?” soalku cuak. Wajahnya aku pandang takut-takut saja.
“Jangan banyak tanya boleh tak?! Jam 8 aku nak tengok kau dah siap semuanya,”sergah abang Rayyan kasar seraya menghempas kuat pintu bilik Danisha. Naik bahuku, akibat terkejut. Tak beradab langsung punya orang! Nasib baik aku sihat dari penyakit lemah jantung.
Tak sempat aku mengaminkan bacaan doa, kelihatan bayangan abang Rayyan asyik berulang-alik ke kiri dan kanan seperti ayam berak kapur sambil bercekak pinggang. Aku mengeluh berat. Doa aku cepat-cepat habiskan sebelum bangkit membuka telekung.
“Dah siap?”soalnya. Aku mengangguk.
“Apa lagi, cepatlah!”arahnya dengan tengkingan. Terkulat-kulat aku menyarung tudung dan mencapai beg pakaian bila mendengar arahan itu. Nasib baik aku dah berkemas. Kalau tak, mahu mengamuk sampai pecah rumah ni!
Kami keluar dari bilik, abang Rayyan terus merampas beg dari tanganku agak kasar. Lengan aku pula dicengkam kuat untuk sama laju langkah semasa meniti turun anak tangga. Dia macam nak cepat saja keluar dari rumah ini. Nasib baiklah aku tak tersungkur dibuatnya. Dalam hati dah mengucap panjang. Takut mati jatuh tangga. Dia ni.. nak bunuh aku ke apa? Tadi kata pukul lapan sekarang baru pukul tujuh lima puluh yang kalut semacam apasal?
“Rayyan, sayang nak ke mana ni? Dengan beg sekali?” Lembut granny menyoal. Dia yang baru muncul dari dapur sambil membawa hidangan makan malam ke meja. Langkah abang Rayyan terhenti secara mendadak dan saat itu juga aku terlanggar belakang badannya.
“Aduh.. maaf abang,” pohonku perlahan. Takut dimarahi. Dia nampak senyap saja. Tubuh menggigil, seolah-olah menahan sebak. Granny sudah menghampiri kami berdua. Perlahan-lahan pegangan pada tanganku dilepaskan dan tubuh tua granny dirangkul seerat mungkin.
“Maafkan Rayyan, granny… Rayyan terpaksa keluar dari rumah ni. Rayyan tak sanggup nak hadap dia….” Abang Rayyan sudah teresak-esak. Begitu mudah air mata jantannya mengalir.
“Rayyan tak sayangkan granny lagi? Tak boleh ke Rayyan cuba bertahan sehari dua hari lagi sebelum granny dan Isha balik ke US nanti, sayang,” pujuk granny sambil menggosok lembut belakang badan cucunya itu. Abang Rayyan menggeleng lelaju tanda dia tidak mahu. Aku di sebelah dikerling tajam. Aku teguk air liur kemudian pandang ke arah lain.
“Tak boleh granny, Rayyan tak sanggup,” sambung dia lagi, dalam sebak. Aku kembali toleh ke arahnya.Wajahnya nampak sugul.
“Mama, Rayyan. Kenapa ni?” suara mamy, kedengaran dari atas sana. Pandangan kami semua menghala ke atas. Kelihatan mamy sedang meniti turun dan disampingnya Kak Bella ada sama. Terlihat Kak Bella aku terus kalih pada abang Rayyan pula. Dia senyap tidak terkutik.
“Rayyan…” Granny menegur.
“Rayyan pergi dulu, granny. Assalamualaikum.” Pantas abang Rayyan mencelah. Tangan aku sekali lagi diheret kemudian mengangkat kaki keluar dari situ. Aku seperti patung yang tidak bernyawa. Ikut orang mahu heret ke sana ke mari.
“Rayyan!Rayyan!” Kedengaran suara granny melaung memanggil nama abang Rayyan kuat dari dalam. Tapi abang Rayyan buat tak dengar. Diteruskan langkahnya masuk ke dalam kereta.
Sebaik saja pintu kereta ditutup serta merta abang Rayyan menekan pedal minyak dan memecut laju keretanya membelah jalan raya. Terkejut beruk aku dibuat. Aku curi pandang kelihatan air mata jantannya masih tersisa. Sungguh terkejut juga bila melihat seorang lelaki yang berhati batu menangis. Nak pujuk ke? Ah,tak sanggup aku! Hati mula berperang sendiri. Akhirnya aku diamkan diri dan pasrah saja ke mana dia mahu bawa aku pergi. Yang penting bukan aku yang drive!
Semasa melalui highway, aku terpandang papan tanda yang menunjukan ke Jalan Bangsar. Tiba-tiba aku teringatkan rumah pak su di jalan Pantai Permai. Rindunya dekat diorang. Baru dua hari aku keluar dari rumah. Tapi membuak-buak rasa rindu tak dapat lagi dibendung. Nak suruh dia singgah tak?  Aku mengerling abang Rayyan di sebelah. Nampak gaya abang Rayyan masih lagi dalam keadaan marah. Nak mengada-ngada dengan mesti kena penampar free aje. Dalam pasrah aku kuburkan niat hendak singgah di rumah pak su sekejap.
Tanpa sengaja, terkeluar dari mulut aku satu keluhan berat. Rasa bosan pun ada. Tak tahu nak buat apa. Aku sesuka hati membuka tingkap kereta lalu menjengul kepala keluar sedikit tanpa meminta izin darinya. Tidak lama kemudian aku terdengar abang Rayyan mendengus kasar dan terus menutup penghawa dingin keretanya.  Kelakuannya aku tak ambil pusing. Pandangan dihalakan ke kaki langit yang terbentang luas, dihiasi berjuta-juta bintang bersinar cantik sambil menopangkan tangan. Subhanallah indahnya ciptaanMu ya Allah! Aku memuji alam ciptaan Illahi, membiarkan angin kuat selari dengan kelajuan pemanduan abang Rayyan menjamah wajahku. Angin yang sangat kuat membuatkan mataku semakin lali. Otakku berhenti beroperasi sedetik. Lama kelamaan aku terus hanyut dalam lena.
“Dina, bangun!” Aku tersentap secara mengejut bila terdengar suara abang Rayyan menjerit kuat. Kus semangat. Nasib tak lemah jantung aku dibuatnya! Abang Rayyan keluar dari perut kereta lalu menuju ke bonet.
“Kita dekat mana ni?” soalku sebaik membolos keluar dari perut kereta sambil melilau keadaan sekeliling.
“Rumah aku,” suara abang Rayyan dari arah belakang kereta. Aku mengangguk. Pandangan masih melilau pada kawasan rumah itu. Rumah teres dua tingkat yang berderetan dari hujung kanan sampai ke hujung kiri semuanya ada sebuah 10 buah di hadapannya juga sama. Ini kalau duduk rumah macam ni kena bertegur sapalah selepas ini.
“Yang kau duk melilau macam rusa masuk kampung ni, apasal pula? Cepatlah masuk!” sergah abang Rayyan. Dia sudah pun berada di muka pintu. Terkonco-konco aku berlari mendapatkan dia.
“Bilik kau dekat hujung sana,” suara abang Rayyan sebaik kami menapak masuk ke dalam. Dia meletakkan beg pakaian ke lantai dengan kasar. Dia meniti anak tangga dengan laju dan turun kembali sambil membimbit beg berisi toto.
 “Nah, ini toto untuk kau! Bilik hujung tu tak de katil. Jadi kau kena tidur atas toto,” tegas abang Rayyan bersuara. Dia menghempas beg toto itu betul-betul di depan aku dan terus memanjat anak tangga semula.
“Doommm!”
Ya Allah! Terkejut aku bila terdengar bunyi pintu bilik dihempap kuat dari tingkat atas sana. ‘Bertuah punya suami. Ada ke patut dia suruh aku tidur atas toto yang dia sedap-sedap pula tidur atas katil empuk.  Memang tak gentleman langsung, dahlah pemarah!’ ngomelku seraya mengheret beg toto masuk ke bilik itu.
Sebaik saja daun pintu bilik itu terkuak, mataku membuntang, terkejut.  Punyalah cantik perhiasan dalam bilik yang dia bagi dekat aku. Labah-labah dengan bebasnya bersawang di situ sini. Bantal tidur dan segala jenis bantal habis lintang pukang. Macam tak de tuan dalam rumah. ‘Ish, tempat macam ni dia suruh aku tidur? memang tak de hati perut langsung, punya suami!’ marahku seraya  mengutip bantal-bantal yang berselerak tadi diletak ke tepi.
Bila semuanya selesai aku memandang sekeliling dengan senyuman yang meleret. Puas hati bila sesi mengemas sudah pun beres, jadi sesi untuk tidur pun boleh bermula sekarang. Aku membaringkan diri ini di atas toto sambil mengelap peluh yang memenuhi dahiku. “Aduh… penatnya. Ingat, balik tadi boleh terus tidur. Tapi… hampeh! Nasib baik ada aku yang rajin ni. Kalau tak memang tak nampak bilikla jawabnya. Aku rasa sarang tikus lagi cantik kot. Macam manalah dia boleh hidup dalam keadaan macam ni? Entah-entah bilik tidur dia pun macam ni juga kot?” ngomelku lalu tersenyum sendiri sambil membayangkan keadaan bilik abang Rayyan.
“Okey… time to sleep! Good nyte Dina.” Aku mengucapkan selamat malam kepadaku sendiri bila selesai mengaminkan bacaan doa tidur berserta ayat kursi dan 3 Qul. Itulah yang sering diajar oleh mak su tidak pernah aku lupakan. Aku menarik selimut hingga ke paras dada dengan harapan tidurku lena pada malam itu. Maklumlah aku ini kalau dah berubah tempat tidur susah sikit nak lelapkan mata. Memang itu perangai yang sukar untukku lunturkan dalam diri ini.

“Selamat malam, Dani…” ucapku perlahan berserta air mata yang mengalir. Rasa rindu padanya mula bertandang. Semoga mimpiku dapat hadirkan bayangannya.

4 comments: