Saturday 30 August 2014

SCK 6

Bab 6
Majlis perkahwinan aku dan Dani bakal berlangsung dalam masa dua jam lagi. Aku tahu rombongan pihak mereka dalam perjalanan ke rumah pak su sekarang. Aku kerling pada jam di dinding. Mengikut perkiraan, aku masih sempat lagi kalau nak buat satu panggilan pada Dani. Aku mencapai telefon di meja. Nombor Dani dicari kemudian didail.
“Assalamualaikum sayang…” Lemah saja kedengaran suara Dani dari corong sana.
“Wa’alaikumussalam…” Aku tahan sebak. “Dani…”
“Ya sayang… kenapa ni, rindu eh?” Dia cuba bergurau. Aku sudah tersendu-sendu. Tak sanggup untuk meneruskan bicara.
“Sayang…” Dia masih memanggil.
“Dani… saya sayangkan awak. Sayang sepenuh hati saya,” ujarku dalam sendu.
“Hmmm… abang tahu… abang pun sayangkan Dina. Sayang gadis jacks abang.” Aku tekup mulut sekemas mungkin. Tangisan tidak mampu lagi untuk aku tahan. Akhirnya aku biarkan saja ia mengalir. Biar Dani mendengar kesedihan hatiku. Sungguh aku tak sanggup untuk kehilangan dia ketika ini. Ya Allah berilah kami waktu walaupun sedikit supaya aku dapat menjaga dia.
“Sayang… jangan menangis. Sabarla sikit masa lagi kita akan disatukan.” Dani terus bersuara. Tapi aku,  hanya menangis. Tak boleh nak meneruskan kata-kata.
“Kau masih nak teruskan majlis ni lagi ke Dani? Uh, perempuan tu memang keras hati! Dah tahu kau sakit masih nak desak juga!” Aku tersentap. Itu suara abang Rayyan. Mesti dia ada di sebelah Dani.
“Rayyan, jangan cakap macam tu pada Dina. Dia betul-betul ikhlas dengan aku. Aku tahu dia macam mana. Uhuk..uhuk..”
Pilu rasa hati ini bila terdengar suara Dani terbatuk. Ya Allah selamatlah Dani, bakal suamiku nanti. Doaku dalam diam. Aku mahu memanggil nama Dani yang masih lagi dalam talian. Tapi  abang Rayyan masih bersuara mahu bersuara. Akhirnya aku pasrah untuk mencuri dengar saja perbualan mereka.
“Kalau dia ikhlas sayangkan kau, dia sepatutnya faham keadaan kesihatan kau. Bukannya paksa kau kahwin dengan dia cepat-cepat!”
“Sebab dia ikhlaslah, dia mahu cepat-cepat kahwin dengan aku. Menghalalkan perhubungan kami. Senang untuk dia jaga dan rawat selagi aku masih nyawa.”
“Kau percaya ke dengan dia? Aku takut dia saja mahu ambil kesempatan ke atas harta benda kau aje?”
“Abang, aku tak nak kau sebut hal ini lagi. Irdina adalah kekuatan bagi aku untuk meneruskan kehidupan ini. Memandang wajahnya… jantung aku berdegup bagaikan tak nak berhenti… itulah yang menyakinkan aku bahawa dia, cinta aku. Kesetiaan dan keikhlasan cinta dia pada aku sebagai simbolik cinta kami membuktikan dia adalah gadis jacks aku.”
“Kalau dah cinta semuanya nampak baik Dani. Yang hodoh nampak cantik yang buruk nampak elok. Ah, perempuan semuanya sama! Pantang tengok lelaki berharta mulalah nak goda. Tak kira tua ke atau berpenyakit asalkan duit penuh kocek!”
Ya Allah! Abang Rayyan sanggup cakap aku perempuan macam tu? Air mata yang sudah mengalir kembali mengalir turun. Aku cukup terasa dengan tomahan abang Rayyan itu. Dani pula, aku langsung tidak mendengar sepatah perkataan keluar dari mulutnya untuk membela diri ini. Aku rasa mungkin dia tidak mahu mengeruhkan keadaan ini lagi. Ya Allah cukuplah dugaan yang kau titipkan untukku. Aku tak sanggup untuk mendengar tomahan dari abang Rayyan. Biarlah Dani menyelesaikan masalah itu dengan abangnya sendiri. Aku tak mahu kesudahan aku dengan dani berakhir begini. Dani siapa awak sebenarnya? Keluarga awak memang tak merestui perhubungan kita kan? Awak tipu saya kan? Dani siapa awak sebenarnya sampaikan abang awak sendiri sanggup tuduh saya macam tu? Dina cintakan Dani seikhlas hati Dina.
Butang berwarna merah aku tekan, mematikan talian itu. Apa dosaku pada abang Rayyan sampaikan dia sanggup menuduh aku yang bukan-bukan? Dia kenal aku tak sampai seminggu, tak akan semudah itu dia boleh merumus tentang diriku sebegitu rupa.
“Dina,” sapa mak su di ambang pintu bilik mengejutkanku.  Aku cepat-cepat menyeka air mata yang mengalir. Khuatir dapat ditangkap oleh mak su. Sesaat kemudian aku memalingkan tubuh menghadap mak su lalu menguntum senyuman nipis padanya.
“Cantiknya anak saudara mak su ni. Memang saling tak tumpah dengan arwah Kak Salma,” ujar mak su lagi seraya mengusap lembut pipiku. Aku peluk tubuh mak su sekejap.
“Mak su tak sangka akhirnya Dina akan jadi isteri orang. Bagaikan baru semalam mak su ambik Dina sebagai anak perempuan mak su kini Dina dah membesar. Menjadi anak dara sunting. Impian mak su dan pak su nak lihat Dina kahwin, tercapai juga. Dina kena ingat, selepas ini segala tanggungjawab mak su dan pak su ke atas Dina akan dilepaskan pada suami Dina nanti. Berat pula rasanya hati mak su nak lepaskan Dina.” Mak su menyambung bicara sedikit berjeda dengan perasaan sebak.
      Aku tersenyum dalam sendu. Kata-kata mak su sungguh memilukan hati kecilku. Aku sangat menyayangi wanita itu kerana dialah aku rasai kasih sayang seorang ibu. Terima kasih mak su.. terima kasih pak su..  sebab sanggup bela Dina dari kecil lagi.
“Mana taknya, Dina dari kecil kita bela. Sekarang dah dewasa, cantik pulak tu,” usik pak su yang tiba-tiba muncul di sebalik pintu bilik lalu menuju ke arah kami lantas  memeluk bahu aku dan mak su serentak.
“Pak su bersyukur sebab dapat menunaikan amanah arwah ibu dan ayah kamu, Irdina. Tapi pak su harap lepas kahwin nanti hubungan kita tak akan terputus begitu saja. Kalau kamu perlukan kami, kami ada di sini untuk kamu bila-bila masa,” sambung pak su, adik arwah ibu. Kata-katanya berbaur sedih.
“Pak su jangan cakap macam tu… Kan Dani dah janji akan selalu bawa Dina ke mari. Kalau Dani tak boleh hantar, Dina naik teksi balik sini. Jangan sedih-sedih lagi ya? Nanti Dina tak mahu kahwin. Pak su dan mak su jangan risau, setakat rumah Dani di Subang Jaya dengan Pantai Dalam apalah sangat. Bontot pun tak sempat nak panas duduk dalam kereta. Dina janji. Dina akan selalu ke sini, ok!” Janjiku cuba memujuk mereka. Memek muka sedaya upaya pamer riak riang. Namun tidak menjadi sebaik melihat mak su sudah mengesat air mata dengan hujung lengan baju kurungnya.
“Mak su… jangan  nangis.” Aku pantas memeluk mak su. Kami teresak sama.
“Dahlah tu, jangan nak buat drama swasta kat bilik ni. Jom keluar, pengantin lelaki dah sampai tu,” ajak pak su memujuk isterinya yang tercinta sambil tersenyum lirik ke arahku.  Aku mengherot bibir sedikit perlahan-lahan. Sedih, kerana aku bakal meninggalkan rumah ini.
Susuk tubuh pak su dan mak su yang sudah memakan usia sedang menapak keluar, aku tenung lama. Orang yang paling berjasa dan banyak berkorban. Menjaga aku walaupun mereka sudah ada zuriat sendiri memandangkan ibu dan ayah sudah pergi meninggalkan dunia ini.  Terima kasih sekali lagi pak su.. mak su. Kalau bukan pak su dan mak su pasti Dina tak akan hidup macam sekarang, rintihku perlahan sebelum menapak keluar dari bilik.
Sebaik keluar dari bilik aku dapat lihat di setiap genap ruang rumah banglo sederhana besar pak su mulai dipenuhi dengan kaum kerabat keluarga aku dan juga keluarga Dani. Aku cuba memanjangkan leher sedikit untuk mencari kelibat Dani. Tapi dia tiada di situ.
“Kak Dina, jom.” Tiba-tiba sepupu sepapat aku datang menghampir untuk mengiringi aku ke tempat yang disediakan khas untuk aku.
“Dina, kaya betul keluarga mentua kamu, ya?” bisik salah seorang mak cik aku.
 Aku lantas kalih ke arah mereka sekali lagi. Betul kata Mak cik Jah, dari sudut pandanganku pemakaian mereka nampak sangat elegan. Tidak menampakkan ciri-ciri orang kebiasaan seperti kami. Hati ini mula curiga dengan latar belakang bakal suami sendiri. Kata-kata yang terkeluar dari mulut abang Rayyan dalam telefon sebentar tadi sudah mula meracau di benak fikiran. Namun perasaan itu tak lama bercambah. Ia terus terpadam tatkala anak mata  terpandang susuk tubuh Dani semakin susut dan lemah melangkah masuk dipimpin oleh abangnya.
 Langkah pergerakannya agak lemah. Rasa sedih mula bertapak di hati. Mungkin Dani terlalu menderita untuk menahan kesakitan penyakit barah otaknya itu. Dari mula Dani melangkah sampailah dia selamat melabuh duduk di hadapan tok iman yang setia menunggu dirinya untuk diakad nikah, aku perhatikan dengan penuh kesyahduan.  Dani.. Dina sayangkan Dani, bisik hati kecilku.  Dani tiba-tiba menoleh ke arahku dengan senyuman yang cukup manis. Seakan dia mendengar bisikan hatiku.
Jacks.”
Mataku membulat. Dani membuat pergerakan mulut yang tidak bersuara. Aku turut tersenyum kemudian membalas kembali sama seperti kelakuan Dani tadi.
Hacks.” Maksud itu hanya kami berdua yang mengetahui.
“Macam mana semua dah sedia ke?” soal tok imam kepada semua yang berada di situ. Termasuklah pak su sebagai waliku serta saudara mara yang lain yang menjadi saksi perkahwinan ini.
“Alhamduillah… kalau macam tu bolehlah kita mulakan majlis sekarang. Bismillahirahmannirahim, aku nikahkan Dani Rizqi bin Razak dengan Irdina Awfa bt Hazim yang berwalikan Salim dengan mas kahwin RM130 ringgit tunai.”  
Aku curi pandang tengok Dani. Duduknya tak senang. Mungkin  perasaan berdebar-debar sedang menjalar dalam hatinya. Aku juga sempat melihat dia mengeluh kecil sebelum menyambut tangan tok iman.
“Aku terima nikahnya… Argh! Kepala Dani.Kepala Dani sakit!!” Aku tersentap dan jantung berdegup kencang bila dia meraung sambil memegang kepalanya.
Abang Rayyan berada di belakang pantas meluru untuk mendapatkan adiknya itu dan diikuti dengan keluarganya yang lain. Keadaan yang sunyi sepi sebentar tadi tiba-tiba berubah menjadi riuh dan kecoh. Semua yang menyaksikan majlis akad nikah kami mulai menyerbu ke arah Dani yang mengerang kesakitan.
“Dani! Bangun sayang, bangun!” Rayu seorang wanita sebaya dengan mak su sambil teresak kuat.
“Dani buka mata kau. Kau jangan tinggalkan aku, Dani. Weii… Dani, bangun!” pekik abang Rayyan sambil mengoncang bahu Dani yang masih memegang kepalanya. Jantungku berdebar hebat. Aku bangkit  perlahan-lahan menuju ke arah sang kekasih hati merangkap bakal suamiku nanti. Tapi masih sempatkah dia menjadi suamiku nanti?
“Dina, sabar sayang. Insya-Allah Dani tak apa-apa.” Mak su turut bangkit untuk memujukku. Setiap langkahku bagai tidak mencecah di bumi. Bila aku berada betul-betul di hadapan Dani. Ahli suadara Dani beralih sedikit memberi ruang kepadaku. Aku melutut di sebelah kanan Dani.
“Cepat panggil ambulans!” pekik perempuan yang sebaya dengan mak su itu lagi. Aku agakkan dialah ibu kepada Dani, abang Rayyan dan Danisha. Sebut pasal Danisha aku tak nampak dia dalam majlis ini. Dia tak hadir ke?
“Tak perlu mamy… Rayyan,” suara Dani bergetar-getar menahan kesakitan dikepalanya.
“Ya Dani, aku di sini. Kau nak cakap apa? Kita ke hospital, ya?” pujuk abang Rayyan. Aku di sisi Dani hanya mampu mengalirkan air mata. Ikutkan hati mahu sahaja aku memeluk susuk tubuh yang mengerang itu untuk berkongsi rasa sakit tapi hukum tidak membenarkannya kerana kami belum sah lagi menjadi suami isteri.
“Tak… aku nak minta sesuatu dari kau.” Dani sudah mula merayu pada abangnya.
“Apa dia? Insya- Allah aku akan cuba bantu.”
“Aku .. aku nak.. kau kahwin dengan Dina.. boleh ya, Rayyan? Ini amanah aku, kau mesti tunaikan permintaan terakhir dari aku,” tutur Dani lemah sambil merenung anak mataku  yang sudah merah berair. Sebuah  senyuman yang tiada seri dihadiahkan kepadaku. Aku terpanar bila terdengar ucapan dari Dani lantas menggelengkan kepala laju-laju. Tak sangka permintaan terakhirnya Dani benar-benar membuat jantungku terhenti sesaat.
“Dina tak nak Dani,” rengekku perlahan.
“Tolonglah…tolonglah bang. Aku harap sangat kau boleh tunaikan.” Dani membuat permintaan lagi. Aku sekali lagi menggeleng laju. Tanda tidak bersetuju dengan permintaan dia.
“Dina tak nak Dani.. Dina tak nak! Dina hanya nakkan Dani sorang, tolonglah…” rayuku sambil terhinjut-hinjut. Aku tahu abang Rayyan juga turut terkesima dengan tindakkan adiknya yang tidak berasas itu. Tapi dia hanya membisu seribu bahasa.
“Rayyan,” seru Dani perlahan. Dia menoleh ke arah kirinya untuk mencari abangnya itu sambil menghulurkan tangannya.
“Ya, aku disini,” jawab abang Rayyan sambil menggenggam erat tangan adiknya itu.
“Bolehlah Rayyan. Kaukan sayangkan aku. Sanggup buat apa saja untuk aku bahagia. Jadi untuk kali terakhir, aku harap kau setuju.” 
“Dani, Dina tak nak! Tolonglah Dani,” rintihku dalam tangisan. Aku tak mahu kahwin dengan abang Rayyan atau sesiapa kecuali lelaki yang bernama Dani Rizqi.
“Dina… Dina nak ke maruah keluarga Dina tercemar sekiranya majlis ini terbatal? Tak nak kan? Sebab itulah Dani nak abang Rayyan gantikan tempat Dani. Supaya maruah keluarga Dina tidak dipermalukan,” jelas Dani satu persatu dengan suara agak lemah.
“Dani sudahlah tu. Jangan cakap lagi, kita ke hospital, ya?” abang Rayyan cuba mengubah topik.  Dani tetap berkeras inginkan abangnya itu bersetuju mengahwini aku. Abang Rayyan mengeluh lemah, sesaat itu juga dia memandang aku dengan pandangan yang tajam dan tiada perasaan sebelum bersuara kembali.
“Baiklah, aku setuju.”
“Rayyan!” jerit ibu mereka bergema satu rumah, tanda membantah. Aku terpempan bila abang Rayyan meluahkan persetujuaanya. Mahu saja aku memarahi kedua lelaki itu saat itu. Mengapa Dani sanggup buat aku macam ni? Dan kenapa abang Rayyan bersetuju sedang kami berdua saling tak menyintai satu sama lain malah kenal rapat pun tidak?
“Mamy tak setuju dengan cadangan Dani tu!” bantah ibu keduanya.
“Mamy jangan masuk campur! Ini urusan Rayyan dan Dani,” celah abang Rayyan kepada ibunya sebelum dia menapak ke tempat tok imam. Semua yang berada di situ turut terkejut sama.
“Tok imam jangan risau. Saya dah ambil kursus kahwin, lepas akad nikah nanti saya akan urusan segala dokumen yang berkaitan. Jadi tak de masalah untuk kita teruskan perkahwinan ni kan?” soal abang Rayyan dengan riak tenang. Tok imam mengangguk kecil sambil mengerling ke arah pak su. Pak su pandang semua ahli keluarga aku. Mereka semua mengangguk tanda setuju.
 “Kita teruskan,” akhirnya pak su membuat kata putus.
“Aku terima nikahnya dengan mas kahwin yang telah disebut.”
“Sah?” tanya tok iman sambil memandang saksi-saksi yang ada. Mereka semua mengangguk tanda sah. Dengan sekali lafaz aku sah menjadi hak milik Danyyal Rayyan bukannya hak milik Dani Rizqi. Air mata menitis laju sampaikan terkena wajah Dani yang berada di bawah pangkuanku.
“Dina, Dina menangis ke? Janganlah menangis, abang yakin Dina pasti akan bahagia dengan abang Rayyan. Percayalah sayang,” ujar Dani penuh dengan keyakinannya sekali dengan suara yang agak lemah sekali.
“Kenapa Dani buat semua ni? Mendera perasaan Dina. Kenapa tak benarkan Dina jaga Dani untuk sekali ini saja. Itukan janji Dina pada Dani. Mana perginya janji-janji kita Dani?” Tangisanku menjadi-jadi.
“Syuhhh…” Dani mencantas kata-kataku sekejap.
“Dina, masa Dani sudah bakal tiba hulurkan jari Dina pada abang Rayyan. Dani mahu menjadi saksi perkahwinan Dina dan abang Rayyan,”sambungnya lagi sebaik sahaja abang Rayyan menghampiri kami tanpa mempedulikan perasaanku.
Aku menoleh ke arah abang Rayyan sekilas. Mukanya tidak beriak kemudian aku beralih pandang ke arah pak su dan mak su. Mereka pamer senyuman nipis. Perlahan-lahan aku hulurkan tangan untuk di sarung cincin di jari manisku dengan berat hati. Aku membongkokkan sedikit tubuh untuk mengucup tangan hangat lelaki yang baru menjadi suami aku sebentar tadi dengan terpaksa. Tiada rasa dingin di tangannya. Mungkin dia terlalu marah sampaikan debaran untuk akad nikah tidak terasa. Tidak sempat untuk aku menarik kembali tangan abang Rayyan menarik tanganku kembali sambil membisikkan sesuatu.  
“Kau dengar sini. Perkahwinan kita dibina atas dasar amanat adik aku, bukan kerana cinta.”
“Allah...Allah…”
Aku lantas berpaling bila Dani menyebut kalimah Allah. Dada bidang miliknya  berombak laju. Nampak sukar untuk bernafas. Tanpa menghiraukan kata-kata sinis dari abang Rayyan aku terus menghampiri Dani. Aku ingin berada disamping dirinya ketika itu. Namun belum sempatku menyentuh tubuh Dani yang lesu itu abang Rayyan terlebih dahulu mendapatkan adiknya.
“Tepi!” Abang Rayyan cuba menghalauku dari pangkuan Dani.  Aku tahu masa Dani bakal tiba bila-bila masa. Aku merenung Dani dengan tangisan yang semakin melebat. solekkan pengantinku sudah tidak cantik lagi. Hilanglah segala seri pengantin aku pada malam itu.

“Papa kita bawak Dani ke hospital sekarang!” Mereka sekeluarga meninggalkan rumah kami dengan tergesa-gesa. Aku masih belum berganjak dari dudukku. Pergerakkanku menjadi kaku. Dani tolong  jangan tinggalkan Dina…

No comments: