Wednesday 18 September 2013

Aku Ingin Bahagia 13

Bab 13
Penat berlatih sukan, Alia mencari tempat untuk berteduh. Tangannya mengibas muka yang membahang kepanasan. Botol mineral dicapai lalu meneguk sedikit untuk menghilangkan kehausan di kerongkongnya.
“Kak Alia kan, cucu Tuan Haris ?”
Seseorang menyapa Alia dari belakang. Alia kalih ke belakang dengan wajah berkerut kemudian dia mengangguk perlahan. “Siapa awak?” soal Alia, gadis hadapannya dipandang sekilas.
“Emma. Kawan sekelas Afina.”
“Uf!” Alia mendengus kasar. “Kalau kawan budak tu baik kau blah. Aku tak nak ada kaitan dengan dia mahupun kawan-kawan dia faham!” bidas Alia sombong, dia bangkit untuk meninggalkan gadis itu.
“Kak Lia sekejap. Saya bukan kawan yang akan fikirkan. Begini saya dan Afina memang tak pernah sebulu sejak dulu lagi. Mak dia keji, sanggup pisahkan ayah dan mak saya.”
Alia pandang Emma sekilas kemudian dia memandang kawan-kawanya yang asyik berlatih bola jaring di gelang.  “Ada aku kesah pasal budak tu,” balasnya.
“Kak kena ambil kesah. Saya tahu Kak Llia juga tak sukakan dia kan? Hari tu saya lihat Kak Lia ada tampar dia.  Kita sama. Sama-sama bencikan Afina. Dulu senang saja nak buli dan kenakan dia tapi bila budak baru tu datang. Susah untuk kenakan dia. Apa yang hebatnya Afina di mata dia saya sendiri tak faham?”
“Budak lelaki?” soal Alia.
Emma mengangguk.
“Haydar Firdaus?”
“Ya, mana akak tahu?”
Alia tersenyum menyenget.
“Haa.. Kak Lia itupun mereka,” suara Emma. Jarinya lurus menunjuk ke arah Afina dan Haydar yang sedang seronok berlatih badminton bersama-sama.
Automatik kornea Alia menghala ke situ. Diteliti wajah Haydar. “Hrmm... boleh tahan juga orangnya.”
“Kak Lia nak tengok saja mereka?” soal Emma cuba mencucuk aura-aura kejahatan di dalam hati Alia yang sememangnya sudah ada sekelumit niat jahat.
Alia menjeling sekilas sambil tersenyum menyenget. “Aku nak biarkan mereka? Hrmm... itu bukan namanya Hana Alia. Kau tunggu dan tengok saja kat sini,” Alia bertutur dengan bongkak. Tak sampai seminit, dia melaung memanggil Afina.
“Afina!”
Afina yang mahu menyambut baling dari Haydar di seberang sana terkejut dan terlepas. Dia menoleh ke sana ke sini mencari siapa gerangan yang memanggilnya itu bagaikan suara halintar.
“Fina, kenapa?” soal Haydar bila melihat Afina terhenti dari bermain.
“Saya dengar ada orang panggil nama saya tadi.”
“Perasaan awak je kot. Dahlah mari kita sambung main,” sangkal Haydar supaya Afina meneruskan permainan.
Afina menurut perintah Haydar. Dia tidak mempedulikan panggilan itu. Alia mendengus geram. Geram pangilannya di ibarat angin berlalu sepi. Dia mendekati Afina dan Haydar sambil memeluk tubuh.
“Oii Fina, pekak ke apa?!”
Afina terkejut lantas menoleh. “Kak Lia!”
Alia gigit hujung bibir. “Aku panggil kau macam nak tercabut anak tekak boleh kau buat bodoh?” marah Alia dengan anak mata dijengilkan sedikit.
Jadi betullah aku apa yang aku dengar tadi, ada orang panggil nama aku. Orang itu adalah Kak Lia,gumam Afina.
“Oii! tak akan dah pekak kot,” herdik Alia kasar.
“Kak tak baik cakap orang macam tu. Nanti apa yang kakak cakap itu akan kembali kepada kakak balik,” tegur Haydar dengan bahasa yang lembut.
Alia menjeling maut kepada Haydar. “Fina pergi ambil persalinan aku dekat dalam kelas sekarang!” arah Alia.
Afina blur seketika.
“Kau dengar ke tak ni? Ee… tengok muka kau ni buat hati bertambah panas ada! Cepat sikit aku nak salin baju, sekejap lagi nak balik!” tempelak Alia lagi
Belum sempat Afina berbuat apa-apa. Haydar lebih dahulu bersuara. “Tunggu Fina,” larangnya sambil memapir menghampiri Afina. “Itu bukan tugas awak, jadi jangan nak terlalu baik sangat,” tegas Haydar matanya tidak berkelip memandang wajah sombong Alia itu.
“Hey, kau siapa nak pandai-pandai atur hidup dia!”
“Kakak tanya saya siapa dengan Fina? Okey, saya kekasih Afina. Itu jawapan saya wajarlah kalau saya larang dia untuk buat perkara yang membebankan dia. Sekarang saya soal kakak balik. Kakak siapa dengan Afina?”
Alia membuntang biji mata, menahan marah.
“ Kenapa senyap? Tiada jawapan?” sindir Haydar dengan wajah sinis.
‘Er.. bencinya. Lelaki ni memang tak guna. Sama tak berguna macam Afina si bodoh tu!’
“Fina jom kita balik,” ajak Haydar supaya meninggalkan padang itu.
Afina mengangguk lalu membontot Haydar dari belakang. Dia sempat lagi meminta maaf dari Alia.
“Haydar!” Panggil Alia tiba-tiba.
Haydar berhenti lalu menoleh ke belakang. “Kenapa? Ada yang tak selesai lagi ke?” Soal Haydar tenang.
“Kau pasti akan menyesal nanti sebab terlibat dengan keluarga aku!” Alia memberi amaran. Dia akan pastikan Haydar menyesal. Untuk menyatakan Afina itu bakal nenek tiri barunya dia tidak sanggup. Budak 15 tahun itu akan menjadi nenek barunya tidak kena diejek dek pelajar sekolah ini nanti. Berhubungan dengan Afina, Haydar bakal menempah maut.
Haydar tersengih. “Ya, saya akan menyesal. Menyesal sebab biarkan Afina dibuli oleh perempuan berlagak sombong seperti awak,” balas Haydar dengan sinis yang begitu menghiris hati Alia, sebelum dia dan Afina kembali melangkah.
Alia tersentap. ‘Berani sungguh budak lelaki ni,’gerutu Alia.
“Hah, Kak Lia! tak akan nak biarkan saja mereka. Kita perlu buat sesuatu,” sergah Emma tetiba.
Alia masih memerhati susuk tubuh dua orang manusia di hadapanya. “Aku tak biarkan!” balasnya dengan nada benci.
“Kak Lia,” panggil Emma seraya membisikkan sesuatu di telinga gadis itu.
Alia mengukir senyuman jahat. “Aku setuju.”

      Afina asyik berbincang kertas latih tubi untuk persediaan Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah dengan Haydar tanpa menghiraukan rakan-rakan sekelas yang lain. Baginya cukuplah ada Haydar seorang di sampingnya. Dia tidak perlukan kawan-kawan yang lain kerana hanya Haydar seorang saja yang betul-betul memahami dirinya.
Wajah Haydar ditatap lembut. Tiba-tiba hatinya sebak bila memikirkan nasib dia dan Haydar. Masihkah ada peluang untuk dia larikan diri dengan Haydar setelah perjanjian yang dibuat dengan Tuan Haris  bakal dituntut dua tahun lagi.
Haydar tidak penat bercoleteh itu perasaan akan dirinya ditatap lama oleh Afina. “Eh, kenapa tenung saya lama-lama ni? bahaya tahu,” selorohnya.
Afina senyum. “Kenapa pula bahaya? Bukan luat pun kalau saya tenung lama-lama,” balas Afina dengan gurauan juga.
Mereka gelak bersama-sama.
“Fir…” panggil Afina bila tawanya reda.
“Hrmm…” balas Haydar pendek. Pandangannya melekat pada wajah Afina yang berwajah redup itu.
“Awak sayang saya kan? Awak sanggup tunggu saya?”
Berkerut dahi Haydar bila Afina tiba-tiba menyoal soal hati dan perasaan. Dia sekadar mengangguk.
“Andai kata kita tak dapat lari bersama… awak masih nak tunggu saya?” Sayu saja kedengaran suara Afina bertutur.
“Fina jangan cakap macam tu!” Bantah Haydar.
“Fir, kita tak tahu apa takdir kita nanti. Apa yang saya ingin dengar dari awak…  adakah awak sanggup tunggu saya? Sanggup menerima saya seadanya diri saya?”
Haydar membisu seketika.  Mata mereka berlaga. “Saya akan,” balasnya penuh keyakinan.
Afina mengukir senyuman. Sebuah senyuman bahagia.
“Assalamualaikum! Hari ini kami akan buat spotcheck, kami terima aduan ada pelajar bawa video lucah dekat sekolah.”
Tiba-tiba guru disiplin bersama pengawas sekolah itu masuk ke dalam kelas untuk membuat pemeriksaan secara mendadak. Terkulat-kulat pelajar dalam kelas bila sebut pasal spotcheck.
“Sila berdiri dekat luar sekarang,” arah guru displin.
Afina dan Haydar bangkit untuk keluar sama seperti pelajar lain. Aktiviti menggeladah beg secara besar-besaran dilakukan. Habis semua benda di dalam beg sekolah pelajar disepahkan. Tiba-tiba guru disiplin menjerit sambil mengangkat beg sekolah berwarna coklat pekat.
“Ini beg siapa?”
Haydar dan Afina saling bertatapan. “Itu beg saya,” jawab Haydar.
“Oo, jadi awaklah budak tu. Mari ikut saya ke bilik pengetua,” tegas saja suara guru disiplin yang lain senyap. Ada juga yang sedang berbisik sesama sendiri.
“Cikgu salah faham. Ada orang fitnah saya!” nafi Haydar cuba membela diri.
“Nak cakap banyak dekat bilik pengetua nanti,” sindir guru disiplin. Lengan Haydar diheret kasar untuk pergi bersama-samanya. Afina terkebil-kebil.
“Padan muka, pasti kena gantung sekolah. Senang sikit kerja aku nak jalan,” Emma tersenyum puas. Ada sesuatu yang dia sembunyikan.
Afina perasan akan kelakuan Emma itu. Dia yakin gadis itulah pembawa wabak fitnah.
“Saya tak bersalah cikgu! Saya tak bawa semua tu!” Haydar mempertahankan diri.
“Kalau awak tak bawa kenapa benda kotor ni ada dalam beg awak?” soal guru disiplin keras sekali tona suaranya.
“Saya tak tahu!” balas Haydar kasar.
“Hrmm…pencuri tak akan mengaku dia pencuri begitu juga dengan pesalah dia tak akan mengaku bersalah,” sinis sekali jawapan guru disiplin itu.
“Demi Allah saya tak bawa!” Haydar bersumpah.
“Jangan nak main sumpah-sumpah kalau tak sumpah itu akan makan diri awak nanti,” marah guru disiplin dengan mata terjengil.
“Sudah-sudah. Jangan nak bertengking dekat sini. Hrmm.. macam nilah telefon penjaga awak suruh mereka datang sekarang,” arah Tuan Pengetua berhemah, berdepan dengan remaja dia perlu bijak.
Haydar kacip gigi ketat-ketat. Ini kali pertama dalam hidup dia dituduh sebagai budak jahat. Ilmu agama yang dibekal oleh orang tuanya masih kuat, tak mungkin dia akan  buat perkara kotor apatah lagi membawa benda-benda itu mesti dia difitnah tapi siapa yang busuk hati itu?
15 minit kemudian mak saudara Haydar, Puan Anis penjaga di sini datang ke sekolah untuk menyelesaikan masalah Haydar. Tuan Pengetua dan guru disiplin telah membuat kata sepakat terpaksa mengantung sesi persekolahan Haydar selama dua minggu sebagai hukuman kepada remaja itu.
Puan Anis mengeluh dan terpaksa akur dengan keputusan pihak sekolah. Dia menatap wajah anak saudaranya dengan hiba, dia tahu Haydar bukan anak yang jahat. “Maafkan Haydar cikgu, saya harap masalah ini tidak diperbesarkan lagi,” suara Puan Anis cuba memujuk pengetua agar Haydar tidak digantung sekolah.
“Maafkan kami puan tapi ini jalan yang terbaik. Tidak adillah kalau dia tidak didenda, apa kata pelajar lain malah pihak kami khuatir pelajar lain semakin berani membuat perkara-perkara yang tidak sepatutnya,” berjeda Tuan Pengetua, tidak makan dengan pujukan Puan Anis itu.
“Hrm… baiklah. Kalau macam tu kami pulang dulu, ya. Terima kasih cikgu.” Puan Anis meminta Haydar untuk pulang. Tangan Haydar dipegang lembut cuba menenangkan hati remaja itu.
“Haydar, cikgu harap selepas ini kamu tak buat hal lagi. Kamu budak cerdik, cikgu tahu itu,” Tuan Pengetua sempat berpesan. Dia tahu Haydar budak cerdik berdasarkan sijil-sijil yang dibawa oleh bapanya semasa membuat pendaftaran dulu.
“Terima kasih cikgu, saya terima hukuman ini tak bermakna saya yang bersalah,” jawab Haydar berbaur sinis sebelum menapak keluar dari bilik pengetua.
Tuan Pengetua terkedu. “Betul ke tindakan aku ini?” Dia bersoal sendiri.
“Fir, awak okey tak?”soal Afina sebaik Haydar menapak masuk ke dalam kelas.
Haydar mendengus, hatinya bengkak bila dituduh sebagai pengedar video lucah. Wajah Afina di sisi direnung lembut sebelum dia mengangguk tanda dia tak de apa-apa.
“Alhamduillah, baguslah kalau macam tu. Saya risau tadi takut awak kena rotan ke apa  nasib baik tak.” Afina memanjat kesyukuran lelaki yang dia sayangi terselamat. “Saya tahu cd itu bukan awak yang punya. Mesti ada orang nak sabotaj awak,”
Kata-kata Afina membuatkan Haydar menyedari sesuatu anak matanya lantas mencari kelibat seseorang. ‘Emma atau Yasman? Hanya mereka berdua saja asyik cari pasal dengan aku dan Afina. Aku yakin salah seorang dari mereka atau kedua-duanya sekali terlibat dalam hal ini,’duga Haydar di benaknya sekarang.
“Fir!Fir! awak dengar tak ni?” Panggil Afina berkali-kali bila Haydar tidak menjawab persoalannya.
“Maaf. Fina tanya apa tadi?” soal Haydar kembali. Tangan giat mengemas segala peralatannya untuk di masukkan ke dalam beg. Dia perlu cepat, emak saudaranya sudah sedia menunggu di kereta.
“Saya tanya awak nak pergi mana? Siap berkemas barang lagi?” Sekali lagi wajah gadis itu di pandang. Sedih dihatinya bukan kerana kena gantung sekolah tapi sedih memikirkan bagaimana nanti keadaan Afina jika dia tiada di sekolah ini selama dua minggu pasti Afina terus dibuli.
Afina masih menanti jawapan dari Haydar. Haydar memikul begnya sambil mengeluh. “Saya kena gantung sekolah dua minggu.”
“Apa? Gantung? Awak tak salah Fir, kenapa awak kena gantung pula?”
“Fina, hanya awak seorang yang percayakan saya tapi cikgu.. pengetua semua tak percaya. Haa…” Haydar mengeluh kecil sebelum menyambung bicara.
 “…awak jangan risau saya okey saja. Awak tu.. awak kena jaga diri bila saya tak de dekat sekolah nanti jangan biar Emma terus buli awak faham?” berjeda Haydar menasihati buah hatinya.
Afina tersentap, matanya tiba-tiba berair. “Betul ke? Habislah saya nanti,” keluh Afina kesayuan.
“Fina dengar sini, awak kena kuatkan semangat. Lawan balik. Fir akan cuba datang ke sekolah untuk memerhatikan Fina dari jauh.”  Haydar buat kata janji. Perjanjian mahu memastikan Afina tenang berada di sekolah ini ketika dia tiada.
“Terima kasih Fir, saya akan cuba,” janji Afina.
“Macam nilah gadis Fir. Hrmm… Fir terpaksa balik dulu. Ingat pesanan Fir tu, ya.” Haydar sempat berpesan buat kali terakhir sebelum dia melangkah keluar tanpa menghiraukan rakan sekelas yang lain.
Afina mengangguk lemah susuk tubuh Haydar dari belakang dipandang dengan penuh syahdu.
So sad, angel penyelamat dah kena halau macam anjing kurap!” tiba-tiba Emma datang tanpa diundang menyampuk dengan bahasa kasar.
Afina lantas kalih ke arah gadis itu, sakit hati bila mendengar kata-kata Emma itu. “Saya tahu Haydar tak bersalah dan saya tahu siapa yang buat?”Afina cuba menduga hati Emma.
Emma pandang wajah Afina sambil tersengih sinis. “Kenapa kau nak tuduh aku yang buat ke?”
“Siapa yang makan cili dia terasa kepedasannya,” bidas Afina pantas.
Mata tajam menikam Afina, rambut gadis itu direntak kasar. “Eh, perempuan mulut tu jaga sikit! Hutang kau dengan aku tak terlunas lagi,” ugut Emma sebelum pergi dari situ.

Afina menggosok sedikit rasa mahu tersiat kulit kepalanya. ‘Fir, macamana Fina nak hadapi semua ini sendiri,’ rintih Afina.

No comments: