Saturday 22 June 2013

Aku Ingin Bahagia 4

BAB 4
“Papaaa...”
Panggil  Puan Halisa merangkap anak sulung Tuan Haris meleret sebaik menguak daun pintu.
“Papa!papa!” jerit Puan Halisa berkali-kali bila panggilannya tiada sahutan.
“Lisa!” Jerit mak cik Imah sebaik dia menjenguk dari dapur. Dengan segera dia mendapatkan Halisa lalu memeluk erat wanita.
“Mak cik Imah! Wah, rindu betul dekat mak cik! Mak cik sihat ke?” Bertubi-tubi soalan diajukan kepada pembantu rumahnya.
“Macam nilah mak cik, Lisa. Alia mana?” soal Mak cik Imah sebaik rangkulan mereka terlerai sambil tertinjau-tinjau mencari anak Halisa.
“Biasalah budak sorang tu, mak cik. Jejak saja kaki ke bumi Malaysia terus nak melencung ke tempat lain. Mana papa? Dari tadi duk pekik-pekik tak muncul juga.”
“Kamu ni, macam tak kenal dengan papa sendiri. Masa-masa gini kat syarikatlah. Yang kamu ni pula tak de ribut taufan melanda tup-tup muncul pulak hari ni, ada apa ke?”
Puan Halisa tersenyum tawar. “ Mike tinggalkan saya...” suara Puan Halisa penuh sayu.
Mak cik Imah tersentap. “Betul ke? Macammana boleh jadi macam tu,” soal mak cik Imah sambil mengusap lembut bahu anak majikannya.
“Saya tak tahu, masa tu saya keluar pergi kerja. Bila saya balik dan saya buka pintu bilik, saya tengok dia tidur dengan perempuan lain,” luah Puan Halisa sambil memekup mukanya.
“Saya tak sangka dia sanggup curang di belakang saya. 16 tahun saya hidup dengan dia tak pernah berlaku apa-apa sebab dia janji akan setia dengan saya seorang. Tapi kenapa sekarang dia buat saya macam tu? Dia ingat saya tak de perasaan ke? Dia dah lupa ke janji-janji dia? ataupun ini mungkin hukuman atas balasan apa yang saya telah lakukan pada Hadi dulu,” sambung Puan Halisa berjeda seketika.
“Mom! Lia dah balik!” pekik si anak dara yang masuk tanpa memberi salam terlebih dahulu.
“ Nangis lagi ke? Buat apa nak bazirkan air mata untuk lelaki yang sudah tak setia lagi?!” rengus Alia.
Puan Halisa masih tersendu-sendu menahan tangisan.
“ Haaaa…” Alia mengeluh kasar. “Mom! Pleaselah Lia dah bernanah telinga nak dengar tangisan mom setiap hari.”
“Lia! Kamu diam. Kamu memang tak pernah faham perasaan mamy!” Jergah Puan Halisa dalam sendu.
Mak cik Imah hanya terkebil-kebil bila melihat pertelingkahan anak beranak itu.
“Momm... Lia bukan bermaksud nak biadab. Tapi Lia tak nak mamy terus macam ni. Nampak lemah sangat. Lia tahu mamy seorang wanita yang tabah,” suara Alia semakin mengendur. Dia menghampiri ibunya lalu meraih kedua tangan Puan Halisa, dikucup lama.
Puan Halisa mengusap kelapa anaknya. “Maafkan mamy sayang. Di angkat tubuh kecil anak gadis lalu merapatkan ke dalam pelukannya.
“Lia sayang mom,”luah Alia turut menangis sama.        
“Ya Lisa, apa yang anak kamu cakap itu betul. Jangan terlalu fikir tentang perkara ini. Kamu kena terus hidup,” tambah Mak cik Imah. Dia mengusap lembut bahu anak majikan itu.
Mak cik Imah meminta izin untuk ke dapur mahu memasak makan tengah hari kerana sebentar lagi Tuan Haris  akan pulang. Dia meninggalkan dua beranak itu yang masih berpelukan.
“Mom...janji dekat Lia jangan sedihlah lepas ni,” pinta Alia sebaik meleraikan rangkulan kemas dari ibunya.
Puan Halisa senyum tawar. Diusap lembut ubun-ubun anak gadisnya yang berwarna keperangan itu sebelum berbicara. “Mamy janji dear.”
“Ini baru mamy Lia,” suara Alia riang. Sebuah kucupan singgah di pipi kanan ibunya.
“Dahlah pergi angkat barang-barang kamu masuk bilik sana,” arah Puan Halisa. Pipi anaknya dicubit lembut.
“Okey boss!” Alia buat gaya tabik spring sambil tersengih. Gembira melihat wajah ibunya sudah kembali cerah daripada terus mendung.
Alia menyanyi kecil ketika meniti anak tangga. Bila tiba di biliknya, dia memulas tombol pintu untuk masuk ke dalam. Sebaik terkuak daun pintu matanya membuntang luas bila melihat ada sekujur tubuh manusia sedang menyarung baju t-shirt panjang ke tubuh.
“Argggggggh!” Alia menjerit kuat.
 Afina yang tidak sedar kedatangan Alia lantas berpaling kemudian dia turut menjerit sama. “Argggggh!”
“Hey! What are you doing here? And who are you?!” Soal Alia kasar dan tegas.
 Afina lantas menekup mulut. Kemudian dia menggelengkan kepala. Tidak faham bahasa yang dituturkan oleh orang dihadapanya.
Alia bengang lalu masuk ke dalam. “Siapa awak? Suka hati masuk bilik aku!” jergah Alia.
“Sa...saya….”  Afina tergagap-gagap.
“Sayang, what happen?” soal Puan Halisa tercungap. Dia dari bawah terkejut bila mendengar anaknya menjerit lantas berkejar ke atas diikuti Mak cik Imah sedang memasak di dapur. Dia juga turut terkejut sampai tinggal masakan di atas dapur.
“Mom! Ada orang yang Lia tak kenal dalam tidur bilik Lia,” adu Alia dengan nada merengek.
 Afina gelisah dan tidak tahu nak buat apa. Dia kalih pada Mak cik Imah.
“Mak cik, siapa budak perempuan  ni?” soal Puan Halisa. Pandangannya masih tidak beralih memandang gadis yang asing baginya.
“Er...” lidah Mak cik Imah kelu. Tidak tahu bagaimana mahu memberitahu perkara sebenar kepada Puan Halisa itu.
“Cakap mak cik, siapa?” soal Puan Halisa lagi kali ini intonasinya keras.
“Sebenarnya dia...”
“Jangan nak bagitahu saya, yang dia ni perempuan simpanan papa?” Syak Puan Halisa sambil menatap tepat ke arah Mak cik Imah.
Mak cik Imah tidak mampu menjawab lantas menundukkan pandangannya ke bawah.
“Oh! No..papa memang tak pernah serik!” keluh Puan Halisa bila mengenang sikap papanya yang masih tidak mahu bertaubat. Cakap dekat orang, dia sendiri sama saja. Bapa borek anak rintik.
“Mom! Lia tak nak dia duduk dalam bilik Lia.Hey! Kaau... keluar sekarang!” jergah Alia kasar. Dia menarik rambut  Afina kasar supaya gadis itu keluar dari biliknya.
“Sakit….” jerit  Afina perlahan. Dia tidak kuat untuk melawan kerana badannya masih lemah.
Puan Halisa hanya melihat saja. Dia juga tak suka ada gadis asing tinggal di dalam rumah itu.
Mak cik Imah tidak berani menghalang berbuatan Alia terhadap  Afina kerana dia tiada hak mahu kuasa untuk membantah.
Alia menarik  Afina keluar dari biliknya kemudian dia menolak gadis itu dengan kasar. Belum sempat  Afina mahu tersandung tubuhnya di sambut oleh sesorang.
“Uncle….”seru  Afina lemah, sebaik dia mendongak.
Tuan Haris  mengangkat tubuh  Afina perlahan-lahan supaya gadis itu dapat berdiri dengan elok. “Fina okey ke?” soalnya, lembut sekali.
 Afina mengangguk.
Sebaik dapat jawapan dari  Afina, Tuan Haris  kalih pandanganya memandang anak dan cucunya yang hampir 3 tahun tidak pulang ke Malaysia dengan mata yang cerlung mahu marah.
“Papa siapa budak ni?” Soal Puan Halisa belum sempat Tuan Haris  bersuara.
“Hey Lia! sekali lagi kau buat  Afina macam tadi. Aku tak akan teragak-agak buat kau macam tu juga walaupun kau cucu aku!” ugut Tuan Haris  kasar tanpa mempedulikan pertanyaan dari anaknya.
Alia takut dengan ugutan datuknya lantas menyorok diri di belakang ibunya.
“Papa! Alia tu cucu kandung papa. Sanggup papa cakap macam tu?” Bentak Puan Halisa tidak puas hati.
“Aku peduli apa? Selama ini ada korang pedulikan aku? Tak de kan? Jadi jangan nak bantah apa keputusan aku. Sekarang bilik ini akan jadi bilik  Afina selamanya, anak angkat aku. Jadi bilik anak kau dekat hujung sana,” suara Tuan Haris  sambil memuncungkan mulutnya dan serentak itu dia menarik tangan  Afina untuk beredar dari situ.

Puan Halisa tergamam.

No comments: