Saturday 13 October 2012

Cinta Terlarang ~ BAB 1




BAB 1
Tengah hari itu Nabila mempelawa Riana dah Ain untuk lunch di restoren yang agak terkenal di sekitar Pantai Dalam. Mereka bertiga melangkah masuk ke dalam restoren itu dengan muka yang cemberut, kerana ramai manusia yang datang berkunjung untuk menikmati makan tengahhari di situ.
“Aku tak tahu pulak, dekat sini ada restoren yang popular kat sini,” suara Riana dengan mata tertinjau-tinjau mencari tempat kosong.
“Wey, kau ni duk zaman batu ke? Orang lain beria-ia sibuk nak datang makan dekat sini tau! Kau yang memang dah tinggal kat kawasan ni boleh tak tahu,” marah Ain, lalu menghadiahkan cubitan di bahu Riana. Riana mengaduh sakit.
“Entah kau ni Riana, kena bendul sangat hah,” tokok Nabila lagi. Riana mencebik.
“ Janganlah marah, sumpah aku tak tahu! Korang carilah tempat aku nak ke lady jap, dah tak tahan sangatlah,” Riana meminta izin untuk ke tandas kerana tak tahan, dari tadi lagi perutnya asyik memulas. Tapi baru sekarang minta untuk di keluarkan.
Riana cepat-cepat berlari untuk ke tandas dengan mata mencari simbol tandas takut tidak sempat,  tapi malangnya lantai yang dipijaknya sekarang terlalu licin mengakibat dia tergelincir jatuh  tercium permukaan lantai tersebut. Sakitnya tiba-tiba hilang kerana seluruh badannya tersungkur.
“Ya Allah, cik tak de apa-apa ke?”soal  Indra, cemas  kebetulan melewati kawasan itu lalu menghulurkan tanganya cuba membantu Riana bangun.
“Adus, sakitnya!”Riana mengaduh tanpa menghiraukan soalan Indra dan membiarkan tangan itu tidak bersambut.
“Cik, tak de apa-apa ke?” soal Indra lagi bila Riana tidak menjawab.Dalam hatinya sudah memarahi pekerjanya kerana tidak menyiapkan kerja dengan sebaik mungkin yang paling parah telah membuatkan pelanggannya tercedera.
“Saya okey,” balas Riana ringkas tapi tangannya masih lagi mengosok buku lalinya yang terasa sangat sakit.
“Kaki awak mungkin dah terseliuh, mahu saya bawak ke hospital?,” tanya Indra masih cuba memujuk gadis yang jatuh terduduk dihadapannya agar menerima perlawaannya.
“Tak!sekejap lagi eloklah,” jawan Riana cuba mengelak dari dibantu.
“Uh! Degil betul!,” rengus Indra, bengang.
Terbeliak mata riana bila lelaki itu mengata dirinya.
“Siapa dia?sedap mulut dia je ,cakap aku degil!Mak aku pun tak pernah cakap macam tu!” gerutu Riana perlahan.
“Saya dengar ni,” suara Indra keras tapi pandangan masih lagi melekat di buku lali Riana.
“Sue!tolong ambil first aid dekat pejabat saya, dan letak dekat meja depan sana, ya,” arah Indra tegas. Dia mencempung  gadis itu tanpa kebenaran lalu membawa gadis itu ke ruangan rehat di Restoren  Cahaya Iman miliknya yang sederhana mewah itu.
“Tak nak pergi hospital, biar saya yang rawat!”Indra memarahi gadis itu setelah meNdudukkan Riana di sofa.
“Tahan sikit!,”ujar Indra cuba memperbetulkan urat sendi Riana yang tersalah itu.
“Aaaa!!!!Sakitlah!”jerit Rianalalu mencengkam kuat pada bahu Indra yang berpakaian kemeja panjang berwarna putih.
Selepas selesai membalut buku lali Riana, Indra bangkit dari duduk bersila lalu menuju ke singki untuk mencuci tangannya kemudian kembali ke tempat tadi dan melabuhkan pungunggnya disisi Riana yang anggun beraju kurung dan bertudung itu.
“Kuat juga tangan awak, ya?Macam nak tercabut bahu saya, awak cengkam,” usik Indra sambil tersengih.
“Nama saya Indra Ryan Shah,” kata Indra lagi, bila Riana membisu dan hanya menundukkan wajahnya yang mulus itu.
“Hah?”Riana memanggung wajahnya dengan laju bila medengar nama lelaki itu.
“Hahahaha..kelakarnya macam nama anak raja pulak,” gelak Riana sambil menekan perutnya.
“Nama awak?” soal Indra keras terus mematikan gelak gadis itu.
“Ina Riana.” Riana terkedu sambil meneguk air liurnya.
So nice, kalau macam tu saya panggil awak Ana sajalah, ya?”
“Tak boleh!Hanya mak saya seorang saja yang boleh panggil macam tu,’ marah Riana.
“Tak pelah awak anggap saya ni speacial untuk awak, jadi bolehlah saya panggil awak macam tu kan?” Indra masih lagi mengusik Riana.
“Gila!”Marah Riana lantas bangkit dari duduk, malangnya kakinya masih lagi lemah untuk menampung beratnya lalu dia terjatuh kembali di sofa itu.
“Ishhh, awak ni betul-betul degillah.Dah tahu kaki masih sakit nak berjalan jugak!” sindir Indra berbaur jenaka.
“Saya dah lewat nak masuk kerja  ni,” adu Riana bersuara cemas.
“Mintaklah mc,”balas Indra tenang sambil menyandarkan tubuh sasanya ke sofa.
“Saya ni cleaner je, makan gaji dengan orang bukan sesenang mintak cuti, lainlah awak dah memang ditakdirkan untuk jadi boss,” sindir Riana.
“Eh! siapa cakap saya bos? saya pun sama dengan awak jugak, tapi saya pelayan bukan cleaner!” jawan Indra sambil sambil keningnya terjungkit sebelah.
“Dasar penipu! Nak tipu tak pandai! Pakaian macam ni pun boleh cakap pelayan? Piraaaah!” bantah Riana.
Indra tergelak halus.
“Boss awak tu, manusia jugak, kan?”soalnya sebaik tawa hilang.
“Hah?”Riana tiba-tiba bingung.
“Mesti manusia kan? Jadi mintaklah mc dengan dia sayang oii.Dia mesti faham masalah awak. Kalau dia marahkan awak, awak berhenti terus jelah, bolehlah saya amik awak kerja, macamana?” jawab Indra tapi dengan wajah dibuat serius, sebenarnya dia cuba menahan tawa .
“Tak nak!”balas Riana laju.
“Kenapa?”soal Indra dengan intonasi suara yang sama dengan Riana.
“Sebab awak miang!,” balas Riana bersahaja sambil memeluk tubuhnya. Indra tergelak  besarkerana lucu.
“Alah, kerjalah  dengan saya. Lagipun gaji awak sebagai cleaner tu ciput je, kalau awak jadi PA saya,saya bayar lebih mahal tau,” usik Indra lagi masih tidak mahu mengalah.
“Awak ni memang dilahirkan miang dari kecik lagi,  ke? Baru kenal dah pandai nak atur hidup orang! Pelik!” bidas Riana, bengang.
Indra tergelak lagi, gadis yang belum sampai satu jam dia kenali telah berjaya mencuit hatinya.Selalu dia amat tegas dalam pergaulan dengan mana-mana perempuan.Tapi bila berjumpa dengan Riana dia seakan berubah personality.Boleh dikatakan dia amat menyenangi gadis ini.
Apakah cinta sudah berputik didalam taman hatinya?

2 comments:

Syuhada said...

perghhh cantik ,

Unknown said...

huhuhu..cantik pa?